Förlamad använder tankekraft för att styra sin arm

En förlamad man har återfått kontrollen över sin arm och hand med hjälp av ett system som läser av hans tankar och omvandlar dem till muskelrörelser.

Bill Kochevar var med om en allvarlig cykelolycka för åtta år sedan och har varit totalförlamad sedan dess. Men tack vara elektroniska implantat i hjärnan och armen kan han nu röra sin arm med hjälp av tankekraft.

– Jag tänker på vad jag vill göra och sen gör systemet det åt mig, säger Bill Kochevar.

Den experimentella tekniken har utvecklats av forskare vid Case Western Reserve University i Cleveland i USA och studien om det lyckade försöket har nu publicerats i Lancet.

Enligt forskarna är det första gången man har lyckats ge en helförlamad person förmågan att sträcka sig och greppa saker med hjälp av tanken.

Tränade på en virtuell arm

Bill Kochevar fick först två elektroniska implantat inopererade i den del av hjärnan som styr handrörelser och sen fick han träna på att med hjälp av tankekraft röra en virtuell arm i ett datorprogram.

Steg två var att forskarna satte in muskelstimulerande elektroder i muskler som kontrollerar hand- och armrörelser.

Dessa elektroder fick sedan stimulera musklerna under 18 veckor för att sakta träna upp muskelstyrkan i armen som inte använts sedan olyckan.

Efter detta kopplade man med hjälp av en dator ihop implantaten i hjärnan och armen och patienten kunde med hjälp av tanken röra armen och handen.

Hoppas kunna hjälpa många

När Bill Kochevar är uppkopplad mot systemet kan han sträcka på sin arm och greppa saker med handen. Än så länge ser det dock rätt klumpigt ut och det går inte speciellt snabbt.

Forskarna är ändå mycket positiva och hoppas att tekniken, som tagit över tio år att utveckla, i framtiden ska kunna hjälpa förlamade människor att på egen hand klara av enklare vardagssysslor.