Maya-samhällen under djungeln nu synliga med laserteknik

Den en gång blomstrande Maya-kulturen är numera slukad av djungel och våtmark. Men med laserteknologi kan arkeologer granska Mayafolkets efterlämningar på ett helt nytt sätt.

Inte all arkeologi sker i jord och sand, med spade, hacka och pensel. Den tropiska arkeologin präglas av svåråtkomliga platser med dålig sikt. Här är det djungeln och inte sanden som begravt historiska efterlämningar.

Christian Isendahl är arkeolog och expert på Mayakulturen, han har tagit del av en ny studie som kartlagt stora delar av Mayacivilisationens områden.

— Jag har själv jobbat i tropiska miljöer, det är visserligen roligt men otroligt tidskrävande att rensa fram fornlämningar med en machete, säger Christian Isendahl.

Revolutionerande teknik

För att underlätta för arkeologerna har man börjat använda en teknik som kallas för LIDAR. Det är en laserteknologi som monteras på ett flygplan och sedan kartlägger marken under. Den användes för första gången inom tropisk arkeologi 2009.

— Det vållade en mindre revolution. Efter en vecka av flygningar med de här planen hade man täckt in samma område som man ägnat 25 år att kartera på marken, säger Christian Isendahl.

I norra Guatemala har man nu använt teknologin för att kartlägga ett område på 2000 kvadratkilometer och identifierat över 61 000 antika strukturer från Mayacivilisationen. Man har även fått större insikt i Mayacivilisationens lantbruk. Som att många av de större städerna kunde försörja sig med jordbruk inom stadens gränser.

Miljontals människor

Genom att räkna på mängden byggnader och lantbruk har man gjort en uppskattning av hur många människor som bodde i den centrala delen av Mayacivilisationen år 800 efter vår tideräknings början. Man har på så vis kommit fram till att runt 10 miljoner människor bodde på en yta som var mindre än en fjärdedel så stor som Sverige.

— Och det är faktiskt en ganska konservativ beräkning. Den arkeologiska informationen visar att befolkningsmängden på den här tiden var förvånansvärt hög, säger Christian Isendahl.

Som jämförelse bodde det runt 25 miljoner människor i hela Europa vid denna tid.

Finansiering behövs

Laserteknologin kommer enligt Christian Isendahl endast att växa inom arkeologin. Men i dagsläget är det en dyr teknologi som allt för få kan använda sig av.

— Sen det användes för första gången har alla Mayanister insett att det här måste vi också ha, så det är väldigt högt tryck för att söka pengar till det här.

Studien publicerades i Science.

LIDAR

LIDAR står för Light Detection and Ranging och är en sorts laser. Den monteras på ett flygplan eller helikopter som sedan flyger över området som ska kartläggas. I denna studie avfyrades lasern 33,5 miljarder gånger. Sen räknade datorn ut vad som var vegetation och vad som dolde sig under.

Mayacivilizationen

Mayacivilisationen låg i Centralamerika och hade sin storhetstid runt 800 efter vår tideräkning. Den bestod av en stor mängs stadsstater sammankopplade via handel. Det går att jämföra med antikens Grekland eller renässansens Italien.

Mayacivilisationen byggde stora städer och fantastiska byggnader. Runt 900-talet hände något som fick civilisationen att kollapsa.