Enligt forskare behöver man ur klimatsynpunkt inte undvika soja om man uteslutit kött ur kosten. Foto: TT & Pixabay

Forskare: Att äta soja bidrar inte till avskogningen

En vegetarisk kost är den bästa ur klimatsynpunkt. Men spelar det då någon roll vilka vegetariska livsmedel man väljer? Eftersom sojaodlingen innebär skövling av stora ytor skog har kritik ofta riktats mot sojaprodukter.

Att animaliska produkter har överlägset störst klimatpåverkan vet man. Senast drogs den slutsatsen i en omfattande studie i Science. Där slår man även fast att det mest miljövänligt producerade köttet är värre än de minst miljövänligt producerade vegetabilierna.

I en annan studie, nyligen publicerad i Nature dras också slutsatsen att en vegetarisk kost är ett måste för att vi ska nå klimatmålen.

Sojan kritiseras

Genom att äta vegetariskt gör man alltså en jätteinsats för klimatet genom att ha uteslutit kött och i bästa fall även mejeriprodukter ur kosten. Men en av de vegetariska proteinkällorna får ofta kritik, det handlar om sojan.

– Det här är en frågeställning där många skilda uppfattningar florerar, en del av dem är gravt felaktiga, enligt min mening, säger Stefan Wirsenius, docent i miljö- och resursanalys av jordbrukssystem vid Chalmers tekniska högskola.

Efterfrågan på soja har bidragit till enorma sojaodlingar i bland annat Brasilien, Kina, USA och Indien. Stora mängder avskogning sker för odlingen vilket orsakar utsläpp av växthusgaser och utrotning av arter för att nämna några effekter.

Låg mänsklig förbrukning

Men i själva verket används minst 75 procent av all världens soja till djurfoder och av den soja som importeras till Sverige är 90 procent djurfoder.

Det är alltså snarare efterfrågan på kött och mejeriprodukter som bidrar till den stora efterfrågan på soja. Den soja vi människor äter i form av sojaprodukter som tofu, sojafärs och sojamjölk bidrar med en mycket mindre del.

Lägst utsläpp från avskogning

I Stefan Wirsenius och kollegors nya studie, som publicerats i Nature, kommer de fram till att soja är en av de proteinrika grödor som har absolut lägst utsläpp från avskogning, räknat per kilo protein i grödan.

– Protein från kött och mjölkprodukter har i princip alltid större klimatavtryck från avskogning och andra växthusgasutsläpp än protein från vegetabilier, säger han.

Omväg via djur

Elin Röös som just nu forskar kring miljöeffekter från olika vegetariska proteinkällor har än så länge kommit fram till liknande resultat.

– Det blir betydligt lägre utsläpp om vi äter upp vegetabilierna direkt än att de ska gå via ett djur i form av foder. Som vegan orsakar man redan betydligt lägre utsläpp än en köttätare och soja är ett mycket näringsmässigt bra livsmedel med låga utsläpp, så generellt tycker jag inte man behöver undvika det, säger hon.