Bilden visar en snigel som tagit sig in i ett bo som befolkas av nykläckta törnsångare. Foto: Anrzej Wuczyński

Forskare: Mördarsniglar dödar fågelungar

Forskarnas nya rön lär knappast göra mördarsnigeln mer populär. Nya rön visar att snigeln kan ge sig på och i värsta fall döda nykläckta fågelungar.

Mördarsnigeln, mer känd som spansk skogssnigel är en invasiv art med god aptit på växter och frukter i våra trädgårdar.

Nu har två forskare i Polen presenterat sina rön i den vetenskapliga tidskriften Journal of Avian Biology och upptäckten gjordes när de studerade häckande törnsångare. En dag upptäckte de en mördarsnigel i boet som då var hem åt nykläckta törnsångarungar.

mördarsniglar

Spår av slem

Dagen därpå var snigeln borta och flera ungar var döda. Kvar i boet hittade de spår av snigeln i form av slem och spillning. Kropparna var skadade och forskarna drog alltså slutsatsen att fåglarna dödats av snigeln.

– Det är inte lätt att upptäcka när snigeln tar ungarna, utan man ser det främst efteråt i form av allvarligt skadade och döda fågelungar täckta av snigelns slem, säger forskaren Justina Chachulska, vid Zielona Gora universitetet till tidskriften New Scientist.

Ovanligt att det sker

Efter genomgång av litteratur visade att liknande observationer gjorts och att det varit lågt häckande arter, som grönsångare och gransångare som drabbats.

Sniglar är inte kräsna med maten och de äter såväl trädgårdsavfall, som avföring och andra djur. Att sniglarna upptäckt fåglarna tror forskarna kan bero på sniglarnas väl utvecklade luktsinne.

Kan ske av misstag

– När sniglarna hittar in i boet sker det antingen av misstag eller att de aktivt letar efter den här sortens föda och de börjar äta av fåglarna omgående, säger Kataryna Turzanska vid universitetet i Wroclaw till Science.

– Så aggressiv som den här arten är så stämmer detta säkert. Men det är inte vanligt. Spansk skogssnigel ger sig hellre på andra sniglar, säger Ted von Proschwitz, biolog och snigelexpert på Naturhistoriska museet i Göteborg till SVT Nyheter.

mördarsniglar