Forskare: ”Positivt för svenska barn att skolorna varit öppna”

Publicerad

Hur har isoleringen egentligen påverkat barnen? Ny forskning pekar på att Sverige kommit lindrigare undan eftersom grundskolan varit öppen. 

Barn och unga vuxna löper större risk att utveckla depression och ångest efter längre perioder av isolering och ensamhet, visar en ny studie från forskare vid University of Bath i Storbritannien.  

Vården måste vara beredd på att behovet av vård kommer att öka när vi öppnar upp samhället igen, skriver författarna till studien. 

Sverige är ett undantag   

Men i Sverige har grundskolorna hållit öppet, något som Maria Loades, psykolog vid Bath University och författare till studien, tror har haft positiv effekt.  

– Svenska barns mentala hälsa kommer kanske inte bli lika påverkade av coronapandemin som barn i andra länder, säger Maria Loades.  

Lisa Thorell, docent i utvecklingspsykologi vid Karolinska Institutet håller med.  

– Jag tror att det har haft en stor positiv effekt att vi har haft skolorna för yngre elever öppna. För vissa barn spelar det inte så stor roll. Men vi vet via kontakter med forskare i andra länder att det i många familjer med yngre barn varit jättesvårt att genomföra undervisning hemifrån. 

Stor internationell studie   

Lisa Thorell har tillsammans med forskaren Lotta Borg Skoglund initierat en stor internationell enkätstudie som riktar sig till föräldrar till barn som har fått distansundervisning under coronapandemin. 

Tio länder ingår i studien, bland annat Sverige, Tyskland, Kina och Brasilien. I enkäten har föräldrar fått skatta vilken effekt hemundervisningen och isoleringen haft för deras barn. 

Undersökningen pågår fortfarande och man kommer få cirka 10 000 svar från de medverkande länderna. Hittills har 1600 svar samlats in i Sverige. 

Olika påverkan   

En preliminär upptäckt är att föräldrar i Tyskland har upplevt hemundervisningen som mycket mer negativt för barnet än föräldrar i Sverige, vilket kan bero på att föräldrarna som deltagit i studien i Sverige har barn som går på gymnasiet.  

–  Det är skillnad på att sätta en gymnasist och en åttaåring framför datorn, säger Lisa Thorell.  

De har också sett att barn med inlärningssvårigheter drabbas hårdare av distansundervisningen och många av de barn som normalt sett får extra stöd i skolan verkar inte få det på distans.  

Viktigt att träffa kompisar 

Troligen finns det även skillnader mellan hur barn drabbas av att inte få träffa kompisarna i skolan   

– De som har ett bra kontaktnät kommer att fortsätta träffa kompisar. Men de som inte har kontaktnäten har svårare att ta upp telefonen och ringa. De kommer inte träffa kompisarna som de normalt sett hade gjort i skolan, vilket kan få dem att känna sig mer ensamma, säger Thorell.  

Resultaten från den stora enkätundersökningen kommer att vara klara i slutet av juni. Det finns i ytterligare en veckas möjlighet för föräldrar som har ett barn/ungdom som fått hemundervisning att delta i studien. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.