Chatta om övervikt och bantning

Uppdaterad
Publicerad

Hälsoforskaren Erik Hemmingsson svarar på era frågor om övervikt och bantning.

Erik Hemmingsson forskar om övervikt.

Här hittar du Eriks tips till dig som vill sluta banta

Här finns intervjun med Erik

SVT rapporterade · Chatta om övervikt

18.46
Jag har alltid haft lätt att gå upp i vikt, men klarat mig hyfsat med olika dieter. Jag tycker inte att jag blir lika hungrig när jag dricker öl och har ibland kört det. Men är det farligt att dricka 2 öl om dagen? Om jag går ner i vikt av det?
Hej! Ett stort alkoholintag har snarare en koppling till viktökning än viktminskning, alkohol innehåller ju ganska mycket energi. Men det kan naturligtvis ha olika effekter på olika människor. Men mitt råd är ändå att vara lite försiktig med ölen och annan alkohol. 
18.53
Varför går vissa upp i vikt lättare än andra?
Det beror på många olika faktorer: genetik, den tidiga uppväxten (första 1000 dagarna är speciellt viktiga), sociala faktorer och stress (mobbing, frånvarande föräldrar, etc), matvanor, motionsvanor, både i nutid och längre tillbaka. På samhällsnivå beror det mest på klasskillnader, och invasionen av skräpmat (massor med kalorier men lite mättnad) och vår moderna livsstil med stress och brist på sömn och återhämtning. Sedan finns det fortfarande mycket vi inte känner till om varför vissa går upp så lätt men vi lär oss hela tiden. 
18.58
Är det ok att väga hur mycket som helst? alltså bara man mår bra?
Vi kraftig övervikt (BMI 30+) så börjar hälsan påverkas negativt men inte hos alla. Ungefär en tredjedel med BMI över 30 utveckling inte speciellt mycket överviktsrelaterad ohälsa. Det finns många med betydligt lägre BMI som blir ganska så sjuka redan vid liten övervikt. Hälsan beror mest på vad man har för livsstil (motion, mat, stress, sömn, psykisk hälsa). Vikten spelar också roll, men mindre än vad de flesta antagligen tror. Mår man bra så bör man heller inte oroa sig i onödan. Är man osäker så kan man kontakta sin läkare. 
19.01
Finns det nåt man ABSOLUT inte ska äta om man vill gå ner i vikt?
Den ultraprocessade skräpmaten bör vi alla försöka undvika (läsk, godis, chips, etc). Den lagras lätt in som fett, och den är svår att bara äta lite av. Vi kan generellt äta allt, men vissa saker är det sannolikt bäst att undvika helt, som skräpmaten.
19.03
Vilket är bäst att äta för att hålla vikten? Lätta produkter eller med hög fetthalt?
Och nyttigast?

Det kan variera från person till person men generellt sett ska vi försöka äta mat med så hög näringstäthet som möjligt, dvs mat som är så naturligt som det bara går, t ex frukt, grönsaker, bär, nötter, baljväxter. Det är inte så bra för mättnaden är äta lightprodukter. Bättre att äta "riktig" mat. 
19.05
När man går upp i vickt !i övergångsåldern ! Kan.det bero på hormoner ! ?
Ja, absolut. När kvinnor går in i övergångsåldern så ändras hormonprofilen, och många får ett mer manligt utseende. Men kan bli trött och stressad, och känna sig hungrigare. Många går därför upp i vikt under övergångsåldern. Många mår bättre om man går till sin läkare för att lindra symtomen som ofta uppträder i samband med menopaus. 
19.06
Hur tappar man vikt efter graviditet och psoriasis artrit när man ej kan röra på sig så mycket
Lär dig lyssna på kroppens signaler, och gå tillbaka till den livsstil du hade innan graviditeten. Kanske kommer en del kilo att finnas kvar men det är inget du ska ha dåligt samvete för eller må dåligt av. Njut av livet som nybliven mamma.
19.08
Jag tränar styrketräning 3 ggr/v med PT. Går i skogen med hunden 8-12 km/dag. Har bytt jobb pga stress, sover bra och äter max 1300 kcal/dygn sedan 3 månader utan att gå ner i vikt (kanske ett kilo första veckan). Jag blir tokig snart. Vad gör jag för fel?
Du har antagligen en kropp som vill ha en lite högre vikt (dvs högre än vad du vill), och den vill därför inte släppa ifrån sig vikten (skriver om detta i boken). Men det är ingenting du ska må dåligt för, utan med all den motion du gör och med bra mat, mindre stress, bra sömn, osv, så får du otroligt bra hälsoeffekter, oavsett vad du väger. Fokusera på det, och inte vad det står på vågen. 
19.13
Hur stor påverkan har sömn på vikten?
Ganska så stor faktiskt. En god sömn gör att kroppen och vår aptitreglering fungerar mycket bättre. Vi klarar av stressen bättre, och har lättare att stå emot alla frestelser. Att ha en god nattsömn är verkligen en viktig pusselbit till god viktutveckling och hälsa. Människor som sover för lite tenderar att gå upp i vikt. Det är ett stort problem i vårt uppkopplade samhälle, där allt fler sover otillräckligt. 
19.15
Hej. Vet man hur mycket övervikten i sig själv bidrar till ohälsa? Måste vara svårt skilja från effekter av viktstigmatisering ex. Hur ser du på detta?
Vi vet en del, men mycket är fortfarande okänt. Helt klart är att stigmatiseringen bidrar till en del av del ohälsa som övervikt för med sig, dvs det är inte bara fysiologin bakom övervikten som är ett problem, de sociala konsekvenserna är också viktiga rent medicinskt. Och för överviktiga personer är den sociala delen ofta den klart värsta bördan att bära på. 
19.16
Hej,
Jag har hört att högintensiv träning är effektivt för viktnedgång. Jag brukar avsluta min joggingrunda (sista km) med att rusha så fort jag kan mellan varannan lyktstolpe och jogga mellan de andra.
Jag får nästan alltid huvudvärk efter några timmar då jag tränat på detta sett. Vet du varför?
Jag vet inte varför du får huvudvärk, men motion har inte så stor effekt på viktnedgång. Däremot är regelbunden motion bra för hälsan, och högintensiv träning ger många goda effekter. Men se till att du mår bra både under och efter träningen. Kanske behöver du vänja kroppen lite mer gradvis vid hård träning för att undvika huvudvärken. 
19.19
Hur ser du på Viktväktarnas metoder?
Med brasklappen att jag inte är en expert på deras koncept, så tycker jag många kommersiella aktörer borde ta större ansvar för de budskap de använder, dvs där de vill få oss att tro att vi bara kan banta bort extrakilon, men de säger inte mycket om hur vikten nästan alltid kommer tillbaka. Att räkna kalorier ingen bra väg framåt. 
19.21
Är övervikt en genetisk sak?
Gener spelar en stor roll (uppskattningsvis 30-50% av det vi väger), men det är alltid kombinationen av våra gener med vår miljö som gör att vi går upp i vikt. Med miljö menar jag den tidiga uppväxten, livsstil, och den mat vi numera äter, främst. Även minskad sömn och brist på motion är viktiga pusselbitar. 
19.21
Tack!!! Det behövde jag höra!
19.22
Vad anser du om Biggest looser? Många ser på programmet men är det bra att gå ner så mycket på kort tid? Håller de vikten?
Gillar inte alls Biggest Loser. Skickar väldigt konstiga budskap, och vi vet att nästan alla går tillbaka till ursprungsvikten. Det är inte den sortens budskap som behövs. Vi (vuxenvärlden) kan heller inte hålla på och skicka den här typen av budskap/program som sedan ses av våra barn, och så får de samma föreställningar som vi att det bara är att banta bort extrakilon. Vi behöver hitta en balans och en långsiktighet, och att visa upp överviktiga i rutan på detta sätt är bland det värsta jag vet. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorns chattar

Mer i ämnet