Nytt hopp för kvinnor som får flera missfall

Brittiska forskare anser sig ha kommit ett steg närmare att förstå varför vissa kvinnor drabbas av upprepade missfall.

Fler än var sjunde graviditet slutar med missfall. Många får sen barn vid nästa försök. Men upprepade missfall, att få tre i rad, drabbar omkring en av hundra kvinnor. Något som påverkar de flesta mycket starkt:

– Det leder till enorm psykisk påfrestning och sorg, säger professor Siobhan Quenby vid University of Warwick.

Samband med steroidnivåer

Det har debatterats om tillförsel av steroider skulle kunna hjälpa kvinnor som drabbats av flera missfall. I Warwick har man nu lyckats visa på ett samband mellan låga nivåer av steroider och vissa typer av missfall.

– Vi har nu vetenskaplig grund för kunna använda steroider i behandlingen för att undvika missfall, säger professor Quenby.

Nästa viktiga steg för forskarna blir att hitta ett sätt att se för vilka kvinnor som den behandlingen är lämplig. För samtidigt kan tillförsel av steroider förvärra problemet.

Den vetenskapliga diskussionen har gällt en del av immunförsvaret som kallas NK-celler (natural killer cells). Dessa finns i förhöjda nivåer i livmordern hos vissa kvinnor som drabbats av missfall.  Men kopplingen mellan missfall och NK-celler har varit oklar eftersom cellerna också är viktiga för att embryot ska fästa i livmoderväggen.

Näringstillförseln skadas

Forskningen som gjorts i Warwick och som publiceras i in The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, visar nu på att de höga nivåerna av NK-celler snarare är en effekt än en orsak. I själva verket är det låga nivåer av steroider som ligger bakom. Tester tyder nu på att låga nivåer av steroider dels minskar möjligheten för ett embryo ska fästa i livmoderns slemhinnor, dels skadar sättet som ett eventuellt foster förses med näring.

– Efter fler år av tvivel har vi nu äntligen ett viktigt genombrott, säger professor Quenby.

Steroider kan förvärra

Nu vill de gå vidare med kliniska studier för att se om steroider kan hjälpa kvinnor som drabbas av missfall. Enligt Quenby har en av tre kvinnor i Storbritannien höga nivåer av NK-celler. Samtidigt varnar hon skarpt kvinnor från att köpa steroider och försöka medicinera sig själva :

– Det är av största vikt att kvinnor inte börjar ta steroider. De kan vara i kategorin där det är skadligt och kan förvärra problemet.

Nick Macklon, professor i gynekologi och obstetrik vid University of Southampton säger till BBC att det är ett avgörande genombrott i förståelsen av vad som orsakar upprepade missfall, det här öppnar för kliniska försök:

– Men det visar att steroider ska inte ges till alla, vi måste vara säkra på att just det är problemet hos de kvinnor som får dem, säger han.