Den multiresistenta ”superbakterien” MRSA. Foto: Håkan Lindgren. Scanpix

Genombrott mot antibiotikaresistens

En kombination av olika antibiotika, som inte fungerar var för sig, kan tillsammans besegra multiresistenta bakterier.

Förekomsten av multiresistenta tarmbakterier ökar snabbt över hela världen och nya antibiotika som är effektiva mot dem väntas tidigast om 5-10 år. Vid allvarliga infektioner leder en fördröjd effektiv behandling till ökad dödlighet och det här är ett stort problem i många länder redan i dag.

Nu har svenska forskare studerat antibiotikaresistens hos tarmbakterien Klebsiella. I studien testade man 14 kombinationer av antibiotika.

Sju kombinationer fick stopp på bakterierna

– Vi har visat att kombinationer av flera antibiotikapreparat kan vara effektiva mot multiresistenta tarmbakterier trots att bakterierna är resistenta mot de enskilda preparaten, säger infektionsläkaren Thomas Tängdén vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Tarmbakterier är vanliga orsaker till allvarliga infektioner och blodförgiftning – och när bakterierna är multiresistenta är risken stor att även tidig behandlingen inte fungerar.

Unik studie

Det finns mycket litet vetenskapligt stöd för hur infektioner som orsakas av den här typen av multiresistenta bakterier ska behandlas och kontrollerade kliniska studier saknas helt. I den här nya studien odlade forskarna fram multiresistenta bakterier och jämförde effekten av olika antibiotika i labförsök.

– Vissa av kombinationerna som var effektiva i våra försök har inte undersökts tidigare och andra kombinationer, som i dag används kliniskt, hade liten eller ingen effekt i våra försök, säger Thomas Tängdén.

Äldre antibiotika får nytt liv

De nya resultaten kan ge ny kunskap om hur infektioner som orsakas av dessa bakterier ska behandlas. Men framförallt visar studien på att det troligen finns en stor oupptäckt potential för kombinationsbehandling med antibiotika som måste undersökas vidare.

– Gamla preparat, preparat som bakterierna har blivit resistenta mot och antibiotika som normalt sett inte alls har effekt mot den här typen av bakterier kan vara effektiva om de ges samtidigt med andra preparat, säger Thomas Tängdén.

Livsviktigt i väntan på nya mediciner

För att bekräfta resultaten och förhoppningsvis hitta fler effektiva kombinationer går nu forskarna vidare med större studier, med fler bakteriestammar och fler antibiotikakombinationer.

– Kliniska studier på behandling av patienter som är infekterade med multiresistenta bakterier är svåra att genomföra av flera skäl och därför måste valet av antibiotika ofta baseras på resultat från labförsök. Det behövs en snabb och storskalig satsning på den här typen av studier för att försöka optimera användningen av befintliga preparat i väntan på nya antibiotika, säger Thomas Tängdén.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play