Den multiresistenta ”superbakterien” MRSA. Foto: Håkan Lindgren. Scanpix

Genombrott mot antibiotikaresistens

En kombination av olika antibiotika, som inte fungerar var för sig, kan tillsammans besegra multiresistenta bakterier.

Förekomsten avmultiresistenta tarmbakterier ökar snabbt över hela världen och nya antibiotikasom är effektiva mot dem väntas tidigast om 5-10 år. Vid allvarligainfektioner leder en fördröjd effektiv behandling till ökad dödlighet och dethär är ett stort problem i många länder redan i dag.

Nu har svenska forskare studerat antibiotikaresistenshos tarmbakterien Klebsiella. I studien testade man 14kombinationer av antibiotika.

Sju kombinationer fick stopp på bakterierna

– Vihar visat att kombinationer av flera antibiotikapreparat kan vara effektiva motmultiresistenta tarmbakterier trots att bakterierna är resistenta mot deenskilda preparaten, säger infektionsläkarenThomas Tängdén vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Tarmbakterier ärvanliga orsaker till allvarliga infektioner och blodförgiftning – och närbakterierna är multiresistenta är risken stor att även tidig behandlingen intefungerar.

Unik studie

Det finns mycketlitet vetenskapligt stöd för hur infektioner som orsakas av den här typen avmultiresistenta bakterier ska behandlas och kontrollerade kliniska studier saknashelt. I den här nya studien odlade forskarna fram multiresistenta bakterier ochjämförde effekten av olika antibiotika i labförsök.

– Vissa avkombinationerna som var effektiva i våra försök har inte undersökts tidigareoch andra kombinationer, som i dag används kliniskt, hade liten eller ingeneffekt i våra försök, säger Thomas Tängdén.

Äldre antibiotika får nytt liv

De nyaresultaten kan ge ny kunskap om hur infektioner som orsakas av dessa bakterierska behandlas. Men framförallt visar studien på att det troligen finns en storoupptäckt potential för kombinationsbehandling med antibiotika som måsteundersökas vidare.

– Gamlapreparat, preparat som bakterierna har blivit resistenta mot och antibiotikasom normalt sett inte alls har effekt mot den här typen av bakterier kan varaeffektiva om de ges samtidigt med andra preparat, säger Thomas Tängdén.

Livsviktigt i väntan på nya mediciner

För att bekräftaresultaten och förhoppningsvis hitta fler effektiva kombinationer går nu forskarnavidare med större studier, med fler bakteriestammar och flerantibiotikakombinationer.

– Kliniskastudier på behandling av patienter som är infekterade med multiresistentabakterier är svåra att genomföra av flera skäl och därför måste valet avantibiotika ofta baseras på resultat från labförsök. Det behövs en snabb ochstorskalig satsning på den här typen av studier för att försöka optimeraanvändningen av befintliga preparat i väntan på nya antibiotika, säger ThomasTängdén.