Mars kan härbärgera större mängder is än man tidigare trott – nära dess yta. Arkivbild. Foto: TT

Glaciärer upptäckta nära Mars yta

Enorma mängder is tycks ligga bara någon meter under marken på Mars – vilket kan underlätta en mänsklig utforskning av planeten.

Att det finns is på Mars är sedan tidigare klarlagt. Men inte att det tycks finnas så mycket, så nära ytan, som är så ren som data från satelliten Mars Reconnaissance Orbiter, MRO, nu avslöjat.

Forskare vid Arizona University, USA, har studerat klippbranter som uppstått genom erosion och som blottlägger skikten under planetens yta. Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Science.

Kan visa hur klimatet varit tidigare

Underjordiska glaciärer som sträcker sig upp till 100 meter under ytan kan göra att framtida mänskliga exkursioner till den röda planeten får tillgång till vatten. Det kan till exempel kombineras med koldioxid för att skapa syre.

Att forskarna kan skärskåda isens skikt kan också leda till svar om hur klimatet tidigare har varit på Mars. Både europeiska ESA och amerikanska Nasa planerar att skicka farkoster som är utrustade med borrutrustning år 2020.

Salter nyckeln till isbildningen

Anshuman Bhardwai är bidträdande universitetslektor i atmosfärsvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet. Han tycker att forskarnas resultat är spännande eftersom atmosfärens egenskaper på de undersökta platserna egentligen borde motverka isbildning.

– De rapporterar sina observationer men har inte diskuterat hur det egentligen kommer sig att ren is kan existera på just de här platserna, säger Anshuman Bhardwai.

Bhardwais teori är att nyckeln till isbildningen kan vara olika salter i jorden som gör att vatten kan frysa vid särskilda djup.

Se Nasas bilder från Mars yta