Här är pillret som ska mäta dina fisar

Den så kallade fisdetektorn består av en kapsel och en mikrodator. Den är stor som ett vitaminpiller och det är meningen att man ska svälja den.

Nere i magen ska fisdetektorn mäta hur mycket gaser man har och hur tarmbakterierna mår. Den kan även känna av förändringar i kosten. Resultaten ska sen gå att få genom en liten mottagare i fickan. Fisdetektorn kan mäta tre gaser; syre, väte och koldioxid.

Den här typen av mätningar i mage och tarmar är svåra för läkare och forskare att göra. Men forskare från RMIT university i Melbourne som utvecklat tekniken hoppas nu att det ska bli lättare. Tekniken kan göra att man slipper ta ut viktiga mikrober i magen för att kunna analysera dem.

Växande teknik

Sensorer som man kan svälja är en växande teknologi, men än så länge är nyttan av dessa apparater osäker. Henrik Sjövall är professor på Sahlgrenska akademin. Han tycker att tekniken är lovande, då de metoder som används i dag för att mäta gaser inte är speciellt bra.

– Gasbesvär är ju ett av de vanligaste problemen som folk har. Men det finns för dåliga metoder nu att mäta. Man gör andningstest där man letar efter gas som bildas av bakterier, som kommer ut i utandningsluften. Eller så använder man ett måttband runt magen ibland faktiskt! Och det man får veta är att det bildas gas någonstans, men inte var och av vilken sort, säger Henrik Sjövall.

Testats på människor

Tidigare har kapseln bara testats på djur men nu har den alltså gått igenom sitt första test på människor, inklusive några av forskarna själva. Studien är publicerad i Nature Electronics. Forskarna kommer nu fortsätta med de kliniska testerna och hoppas få ut den på marknaden år 2020.

Men det tror inte Henrik Sjövall alls på.

–  Kapseln är ett intressant forskningsverktyg, men är absolut inte redo för införande i sjukvården. Vi vet alldeles för lite om i vad mån den där ”gasprofilen” avspeglar kliniska symptom. Det är rena spekulationer från deras sida. Den kan ge intressant ny information, men detta återstår att se, säger Henrik Sjövall.