Illustrationen visar kosmisk strålning vid Pierre Auger-observatoriet. Foto: A. Chantelauze, S. Staffi, L. Bret

Härifrån kommer de spektakulära partiklarna

Jorden bombarderas ständigt av laddade partiklar, alltså kosmisk strålning. En del av de här partiklarna har så mycket energi att forskarna har förbryllats över dem och undrat varifrån de kommer.

Svaret kommer nu – de ser ut att ha skapats i svarta hål utanför vår galax, Vintergatan.

– Det vidgar vår förståelse för universum på så sätt att vi kan lokalisera varifrån partiklarna kommer. Då kan vi bättre förstå vad det är som gör att partiklarna accelererar till så höga energier. Här på jorden kommer vi inte i närheten av det, säger Olga Botner, professor i experimentell elementarpartikelfysik vid Uppsala universitet.

Kan ge ny kunskap

Upptäckten kan ge oss nycklar till hur vi skulle kunna skapa riktigt mycket energi här på jorden. Partikelacceleratoranläggningen, LHC, på CERN kommer inte i närheten av de här energierna.

Lär vi oss mer om var i universum det finns partikelacceleratorer som är kraftfullare än på CERN så kan det ge viktig kunskap om hur vi framställer så kallad fusionsenergi, som ses som ett alternativ till kärnkraft.

– Det handlar om att smälla ihop atomkärnor för att ta fram överskottsenergi. Än så länge krävs det mer energi för att åstadkomma den här smällen, men på sikt kanske vi kan öka på med mer energi, säger Olga Botner.

Pekar ut en riktning

De flesta partiklar som når jorden har låga energier. Det är sällan som partiklar med hög energi når oss. Men en del kan vara laddade med så mycket energi att de beskrivs som golfbollar som rör sig med en hastighet på 200 kilometer i timmen.

Över tio år av observationer vid Pierre Auger observatoriet i Argentina ligger till grund för studien, som nu publiceras i tidskriften Science.

– Det är den första detektor som har funnit tillräckligt många energirika partiklar för att kunna peka ut en riktning som kan vara en källa till dem, säger Olga Botner.

Fakta: Kosmisk strålning

År 1912 upptäckte Victor F Hess den så kallade kosmiska strålningen, alltså laddade partiklar från rymden som bombarderar jorden.

Det har visat sig att partiklarna kan vara laddade med olika mycket energi. Det har länge varit oklart varifrån de partiklar som har högst energi kommer.