Spela klippet för att se mer av Suskityrannus och de 92 miljoner år gamla skeletten. Till höger: forskaren Sterling Nesbitt vid Virginia Tech. Foto: Virginia Tech/SVT/Vetenskapens värld

Helt ny släkting till Tyrannosaurus rex funnen

Dinosauriernas superkändis, den skräckinjagande Tyrannosaurus rex har fått en ny släkting. I New Mexico i USA har forskare nämligen funnit en helt ny typ av dinosaurie, Suskityrannus.

De två Suskityrannus-skelett som hittats tillhör inte bara en ny art, deras skelett är också relativt kompletta. Det visar en ny studie i Nature Ecology & Evolution.

– Det är inte nåt man hittar varje dag, säger Johan Gren, paleontolog vid Lunds universitet.

Fyller ett glapp i historien

Johan Gren berättar att vi ganska väl känner till de dinosaurier som levde före Suskityrannus, de tidigaste små tyrannosaurierna, som bara var mellan en och två meter mellan svans och nos.

Och de enorma jätteödlor som härskade ända fram till meteoritnedslaget för 66 miljoner år sedan finns det mängder med forskning kring. Men däremellan finns ett glapp i historien som dessa nya fynd kan fylla.

– Det är ett tidigare okänt led i evolutionen, säger Johan Gren.

Han berättar att den period Suskityrannus kommer från är en okänd period också när det gäller dinosaurier i stort. Stora havsnivåförändringar för omkring 100 till 80 miljoner år sedan har helt enkelt sköljt bort fossilerna.  Därför ger dessa fossiler viktiga ledtrådar i dinosauriernas släktträd.

– Nya dinosauriearter hittas varje år, men så här stora nästan kompletta skelettfynd är inte lika vanliga, säger han.

Överst i näringskedjan

Vad kan vi då lära oss av dessa ben? Johan Gren berättar att vi kan lära oss mer om T-rex sätt att leva och varför den blev ett rovdjur som hamnade överst i näringskedjan, en så kallad toppredator.

–  De var ju väldigt små innan men blev väldigt stora. En del av förklaringen kanske finns här hos denna mellanart.

Speciella käkar och fötter

Men både forskarna bakom studien och Johan Gren menar att det mest intressanta är deras väldigt kraftiga käkar och speciella fötter. Det gjorde att de både kunde springa snabbt och bita väldigt hårt. Den kombinationen hade inte deras små förfäder.

– Man visste inte att den typen av anpassning fanns hos dessa små dinosaurier.

Kan vi se fram emot mer från dessa utgrävningar?

– Ja, i synnerhet efter detta. Kanske kommer det mer från detta ”svarta hål” som vi inte vet så mycket om.

Suskityrannus hazelae

Suskityrannus hazelae är en köttätande dinosaurie som levde för ca 92 miljoner år sedan i vad som idag är New Mexico, USA.

De uppskattas ha blivit omkring 5-6 meter långa som fullvuxna. (Tyrannosaurus rex kunde bli uppåt 12-13 meter i kroppslängd).

Namnet betyder ”prärievargs-tyrann”, efter lokalbefolkningens namn på prärievargen (Suski) som är ett vanligt rovdjur i området.

Källa: Johan Gren, paleontolog Lunds universitet.