Svaret på hur äggskal kan vara både starka och svaga ligger i skalets molekylära struktur visar ny forskning. Foto: Lars Pehrson/TT

Hemligheten bakom äggskal avslöjad

Äggskalet, som inte är för starkt eller för svagt, kan motstå frakturer tills det är dags för kycklingen att kläckas. Hur kommer detta sig? Enligt ny forskning ligger svaret i skalets molekylära struktur.

I genomsnitt äter svenskar 207 ägg om året, vilket är ungefär ett halvt ägg om dagen.

Men har du någonsin funderat på detta: Hur kan befruktade fågelägg stå emot relativt hårt tryck utifrån, men sedan gå sönder inifrån när det är dags för en kyckling att födas?

Hemligheten ligger i äggskalens molekylära strukturer som blir svagare ju äldre embryot blir. Detta visar ny forskning som publicerats i Science Advances.

Stort behov av kalcium

Ju äldre ett embryo blir desto mer kalcium behöver det för att kunna bygga upp ett skelett. Och detta kalcium kommer till stor del från skalet. Kycklingen tar helt enkelt kalcium från skalet, allteftersom den växer.

Äggskal består av både mineraler som är kalciumberikade och ett flertal olika proteiner. Forskare vid McGill universitetet i Kanada har upptäckt att mineralerna och proteinerna tillsammans bygger upp en specifik molekylär struktur i skalet, så kallad nanostruktur.

Bryter ner skalet inifrån

Det är denna nanostruktur som möjliggör nedbrytningen av skalets inre lager. Lena Holm, universitetslektor i anatomi och fysiologi vid Sveriges lantbruksuniversitet, är inte kopplad till studien men tycker att resultatet är spännande.

– De har visat att skalets struktur är oerhört komplex, säger hon.

Forskarna visar att skalets nanostruktur varierar i olika lager, att den påverkar skalstyrkan och flexibiliteten. De har även visat hur nanostrukturen ändras allt eftersom skalet bryts ner så att dess mineraler blir tillgängliga för den växande kycklingen, fortsätter hon.

Till slut blir skalet så tunt och svagt att en kyckling lätt kan kläcka ägget inifrån.

Behövs starka ägg

Lena Holm påpekar också att starka ägg är viktiga för äggindustrin, särskilt mot slutet av värpsäsongen då skalkvalitén avtar.

– Ungefär tio till tjugo procent av alla kycklingägg går sönder eller spricker. Genom att undersöka skalets struktur kan man enkelt välja hönor som lägger starkare ägg, säger Marc McKee, professor i biomedicin vid McGill universitetet och en av författarna bakom studien.