Ett romerskt guldmynt från den romerska kejsaren Valentinianus III:s regeringstid (425 och 455 ekr). Foto: Per Hansson

Hemvändande legoknektar byggde Sandby borg

Upptäckten av ett romerskt guldmynt i den öländska fornborgen Sandby borg på Öland avslöjar var borgens invånare kom ifrån.

Arkeologer från Kalmar läns museum hittade i sommarens utgrävningar ett guldmynt präglat för den romerska kejsaren Valentinianus III, som regerade mellan år 425 och 455 ekr. Det låg gömt i ett stolphål, längst inne i ett av husen i den gamla fornborgen. Upptäckten bekräftar forskarnas teori om vilka som byggde borgen. Myntet skulle kunna ha varit en del av belöningen för militära tjänster i Romarriket.

Det blir inte bättre än så här. Hade myntet varit äldre hade det varit svårt, hade det varit yngre hade det varit katastrof för den här teorin, säger Svante Fischer som är projekts myntexpert.

Sandby Borg

Legosoldater

Vetenskapens Värld har tidigare berättat att arkeologer funnit resterna av ett tiotal människor som dog en våldsam död i ruinerna i Sandby borg, men eftersom bara en liten del av anläggningen är utgrävd räknar forskarna med att det kan finnas många fler skelett i ruinen. Av allt att döma har borgen överfallits kort efter att den byggdes färdigt på 400-talet. Med tanke på alla dyrbarheter, guldsmycken och vapen, som har hittats i borgen har forskarna misstänkt att borgen byggdes av ölänningar som tjänstgjort som legoknektar i Romarriket på 400-talet. När Västrom föll i slutet av århundradet återvände många hem med fickorna fulla av guldmynt.

Men fram tills nu har man inte hittat några mynt i borgen, och därför var det med en stor portion nervositet som arkeologerna undersökte det upphittade guldmyntet.

När Svante Fischer studerade myntet genom ett mikroskop kunde han läsa sig till att det präglats för kejsaren Valentinianus III, och därmed blev myntet ett starkt bevis för att myntets ägare hade varit i tjänst i Rom.

Större skatt

Ett sådant här mynt var värt en förmögenhet på sin tid. Forskarna misstänker att det fallit ned i stolphålet av misstag, och sedan blivit liggande utan att någon märkte att det var borta.

Helena Victor, projektledare för forskningen kring Sandby borg, tror att det har varit en del av en större skatt som stulits ur borgen i samband med överfallet:

– Någon kanske har stoppat ner alla mynt i en säck eller något, och så rullade det här iväg och försvann i ett stolphål, säger hon.

Grannarna skyldiga?

Arkeologerna i projektet menar att det förmodligen var andra ölänningar som låg bakom överfallet. Det kan också förklara varför de stal guldmynt, men lämnade smycken och andra dyrbara smycken kvar i borgen.

– Mynt är ju ganska anonyma. Det går att säga ”de där har vi alltid haft”, medan det är svårt att använda smycken vars första ägare alla vet är mördade, säger Svante Fischer.

Forskarna tror att det var just inflödet av guld från Romarriket som byggde upp spänningar i det urgamla bondesamhället på ön – och till slut orsakade överfallet:

– De rika hemvändarna kanske förhävde sig, blev kaxiga, så att andra familjer på ön tyckte att ”nu har det gått för långt, nu ska de näpsas och slås ned”, säger Helena Victor.

Mer om Sandby borg i Måndagens Vetenskapens Värld 20.00 SVT2.

Sandby Borg