Nasa har gjort nya fynd på den röda planeten Mars. Fynd som åter får hoppet om att finna spår av liv på planeten att stiga. Till höger syns rymdfarkosten Curiosity som varit på Mars sedan 2012. Foto: TT/Nasa

Hoppet om liv på Mars ökar efter Nasas nya upptäckt

Nasa avslöjade på torsdagen att de gjort nya fynd på vår grannplanet Mars – organiska ämnen. Upptäckten ökar åter förhoppningen om att hitta spår av liv på planeten.

Den amerikanska rymdstyrelsen Nasas obemannade farkost Curiosity, som bland annat borrat i bergmassa på Mars, har gjort nya fynd. Det meddelade Nasa under torsdagen på en presskonferens.

De nya fynden består av organiska molekyler som hämtats ur tre miljarder år gammal sten. Man har också funnit variationer i nivåerna av gasen metan i Mars atmosfär – något som man tidigare inte sett bevis på.

Upptäckten visar att halten av metan varierar med årstiderna, vilket kan ha biologiska orsaker.

Skvallrar om spår av liv

Upptäckten visar inte bevis på liv i sig, men är en god indikation på att framtida expeditioner av planetens yta kan ge djupare förståelse kring liv som kan ha funnits på Mars.

De organiska molekyler som man hittat med Curiosity innehåller kemiska föreningar av kolväte, de kan också innehålla syre och andra element.

Organiska molekyler är vanligtvis associerade med liv, men kan också skapas genom icke-biologiska processer. Än så länge är källan till molekylerna okänd, men fyndet är av stor vikt menar Nasa.

– Att hitta uråldriga organiska molekyler i det översta fem centimeter tjocka skiktet som bildats under en tid då Mars kan ha varit möjlig att bo på, det bådar väl för framtida expeditioner, säger Jen Eigenbrode, en av forskarna bakom de nya fynden på presskonferensen.

– Genom dessa nya fynd, säger Mars åt oss att fortsätta på den här banan, att vi ska fortsätta söka efter bevis på liv, säger Thomas Zurbuchen från Nasa.

Farkosten Curiosity

De nya fynden på Mars har gjorts med den obemannade farkosten Curiosity.

Farkosten landsattes på Mars den 5 augusti 2012 och väger 900 kilo varav 80 kilo är vetenskapliga instrument.

Med hjälp av en laserstråle eller en borr kan Curiosity ta sig genom det yttre skiktet på stenar och analysera deras inre.

Läs mer om upptäckten här.

Källa: Nasa.