Jordlik planet har upptäckts

En ny jordlik planet har upptäckts i ett annat solsystem. Den tycks täckt av vatten till mer än hälften och har atmosfär, rapporterar tidskriften Nature.

Den nya Superjorden ligger 42 ljusår från oss. Dess radie är 2,7 gånger jordens, men densiteten är lägre än för vår planet. Men het är den: himlakroppen, GJ 1214b kallad, beräknas hålla en temperatur på mellan 280 och 120 grader Celsius.

-Ändå tycks det vara en värld av vatten, säger forskarstudenten Zachory Berta som var först med att se tecknen på den nya planetens existens.

Den låga densiteten är ett skäl till att man tror att den så kallade exoplaneten GJ 1214b består av mycket vatten, kanske till hälften av sin massa, förklarar Geoffrey Marcy vid University of California.

Planetens relativa närhet till oss gör det möjligt att studera dess atmosfär och utröna vad den består av.

GJ 1214b:s sol är bara en femtedel av vår sols storlek.

TT