Nya rön pekar mot att bakterier som är viktiga för immunsystemet kan överföras till barnet under graviditeten. Foto: TT

Kan mammas bakterieflora förklara allergi?

Fler människor drabbas av allergier. Nya siffror från folkhälsomyndigheten visar att så mycket som 30 procent av alla vuxna kan vara känsliga mot olika slags pollen. Forskare undersöker nu om dessa allergier kan bero på hur din mamma exponerades för bakterier – när du låg i hennes mage.

Vårens inträde innebär för många människor rinniga ögon och täppta näsor. De senaste 15 åren har man sett en 50-procentig ökning av barn under fyra år som utvecklar astma och andra allergier, visar siffror från World Allergy Organization.

En nyckel till allergi kan finnas i mammas mage, enligt Maria Jenmalm professor i experimentell allergologi vid Linköpings universitet, och hennes kollegor på Linköpings universitet.

Äter extra nyttiga bakterier

De håller just nu på med en studie på kvinnor 20 veckor in i sin graviditet, där de blivande mammorna får äta ett bakterietillskott, så kallade probiotika, två gånger om dagen.

Nya rön talar nämligen för att vissa av de mag- och tarmbakterier som finns i moderns mage skulle kunna överföras till barnet under graviditeten.

– Vår och andra forskares resultat om tarmbakteriernas påverkan talar för att det kan finnas en koppling mellan mammans bakterier och hur barnets immunsystem utvecklas, säger Maria Jenmalm.

Tanken är att de kan ha ett finger med i spelet när det kommer till utvecklingen av immunsystemet och i förlängningen allergier.

Påverkar immunsystemet

Mag- och tarmbakterier ser ut att kunna påverka hur känsligt immunsystemet blir. Forskning pekar på att de framförallt kan påverka känsligheten hos de celler som bestämmer om immunsystemet ska slås av eller på.

– Just det närliggande immunsystemet i tarmarna verkar vara viktigt för immunsystemet i andra delar av kroppen. Man har exempelvis gjort försök på möss där man har tagit bort tarmfloran och då har deras immunsystem satts ur spel. Därför är vi intresserade att se hur stor betydelse sådana här viktiga bakterier har när vi utvecklar allergier, men vi får vänta några år innan vi får resultat från vår nuvarande studie säger Maria Jenmalm.

Lite skit rensar magen – och ökar ens motståndskraft?

När man väl tar sina första steg i världen kan det finnas andra anledningar till varför man utvecklar allergier: de sammanfattas i det som kallas för hygien-hypotesen.

Det innebär kort och gott att ”lite skit rensar magen”; det vill säga att om du som barn utsätts för mycket mikroorganismer såsom bakterier, verkar risken för att drabbas av allergi minska.

Av den anledningen tenderar till exempel personer som växer upp på bondgård generellt vara mindre allergiska.

Maria Jenmalm instämmer i att allergier troligen beror på många olika saker.

– Det finns förstås också genetiska faktorer som spelar in. Även hygien-hypotesen är rimlig eftersom vi har betydligt fler människor som är allergiska idag än vad som fanns när vi människor levde närmare naturen. I dagsläget kan vi helt enkelt inte säga vad som spelar störst roll, säger hon.

För att ta reda på hur pollenhalten ser ut i ditt område, titta in på http://vader.svt.se/pollen