• Viktigt meddelande:

Viktigt meddelande till allmänheten i Södertälje i Södertälje kommun, Stockholms län. Det brinner i en industrilokal med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm.

Klimatflytt dödade mammutsläktingen

Mastodonten, en avlägsen släkting till mammuten, dog ut senaste gången det var lika varmt på jorden som idag. Detta trots att de flyttade till nordligare breddgrader när isarna smälte.

Fossil från mammutsläktingen har hjälpt forskare förstå hur stor betydelse klimatförändringar har för djur som tvingas flytta på sig.

Den internationella forskargruppen fick sina fynd genom att analysera dna från mastodontfossil på nordamerikanska museer. Studien använder sig av fossil från pleistocen, en geologisk epok ungefär 17 000 till 2 580 000 år tillbaka.

Klimatets betydelse

Mastodonterna tros ha flyttat norrut till områden såsom Alaska och Yukon i Kanada för att nå ett varmare klimat när isarna smälte.

Att de trots detta inte överlevde visar hur klimatförändringar är avgörande för arters överlevnad.

Analyser av dna visade att djuren befunnit sig i varmare delar av världen och inte på isiga glaciärer.

Forskningsgruppen noterade även att de mastodonter som vandrat norrut hade mindre genetisk mångfald. Därmed var de sårbara för utrotning.

Global uppvärmning oroar forskare

Love Dalén, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet, menar att den nuvarande globala uppvärmningen gör att vi bör förvänta oss en framtid där hela arter dör ut.

– I ett framtida scenario med global uppvärmning så bör vi nog förvänta oss att populationer kommer att dö ut och en väldigt stor del av variation inom arter kommer att gå förlorad, säger Love Dalén.

Studien är publicerad i veckans nummer av Nature Communications.