Klimatförändringar kan minska spermieproduktion

Varmt väder kan sterilisera, detta visar en ny studie publicerad i Nature Communications. Skalbaggshanar utsatta för värmeböljor minskade kraftigt sin förmåga att föröka sig. Dessutom skadades kommande generationer.

Forskare i biologi från East Anglia University i Storbritannien utsatte skalbaggar för värmeböljor, efter endast en värmebölja halverades mängden barn hanarna kunde producera. Efter ännu en värmebölja, tio dagar senare, var hanarna praktiskt taget sterila.

En värmebölja definieras som minst fem dagar av minst fem grader högre maxtemperatur än vanligt. Många forskare tror att dessa kommer att bli fler, starkare och vara längre.

Kommande generationer

En av sakerna som oroar forskarna bakom studien mest, är hur kommande generationer påverkas. Manliga barn till de skalbaggar som utsattes för värmeböljor dog tidigare och var mindre fertila än andra skalbaggar.

– Om det här skulle hända i större skala och gälla för andra insektsarter skulle det vara väldigt dåligt för ekosystemet. Men man hade velat se hur mindre extrema förhållanden under längre tid påverkar djuren först, säger Christer Björkman, professor i skogsentomologi på SLU.

Även människor tar skada

Men det är inte bara insekter som påverkas negativt av värmen. Tidigare studier har visat att liknande värmeböljor kan sterilisera även däggdjur, och människor är inget undantag.

– Människor har ju sina testiklar utanför kroppen, man tror att spermieproduktionen är som mest effektiv runt 37 grader och man vet att produktionen går ner om man badar väldigt varmt eller har tajta kalsonger, säger Christer Björkman.

Forskarna är rädda för att resultaten från studien kommer sätta extra press på de arter som redan påverkas negativt av klimatförändringarna. Därmed kan den biologiska mångfalden minska i världen.

– Det här är nog bara en liten del av klimatförändringarnas påverkan, men om flera faktorer pekar i samma riktning, då kan något som det här plötsligt ge en väldigt stor effekt, säger Christer Björkman.

Studien publicerades i Nature Communication.