Det kan gå hett till på Black Friday. Foto: Mark Vancleave/AP

Köpfest eller konsumtionshysteri?

Uppdaterad
Publicerad

Historien om Black Friday säger mycket om våra konsumtionsvanor och även om den tid vi lever i, menar svenska forskare.

Lägst priser och längst öppettider. I morgon är det dagsför Black Friday och Svensk Handel räknar med rekordförsäljning.Det amerikanska konceptet har spridit sig till stora delar avvärlden och 2013 föll även Sverige för fenomenet om köpfest som enny ritual.

Skapar en stresskänsla

– Man skapar en känsla av bristsituation som leder tillen stress att köpa något som man kanske inte egentligen hade tänktsig, säger Martin Svendsen som forskar kring konsumtion och marknadvid Stockholms universitet.

Han menar att Black Friday är etttecken på hur snabbt idéer i dag får en global spridning:

– Det mankan säga är att saker flyter runt i hela världen – det innebär attalla idéer som växer, blir synliga och då flyttar vidare utan någradirekta hinder. Men även om idéer sprids så anpassas de för attfungera i olika länder.

Sprider sig snabbt

I USA omsätterBlack Friday nära 425 miljarder kronor. Konceptet har inte blivitlika stort i Sverige än, men det växer varje år, enligt SvenskHandel. Trots att de låga prisernainnebär en sämre vinst för handeln.

– Idén bygger på att butiker måstehänga på, för att inte förlora konsumenter. Det är därför konceptetsprids så fort, menar Martin Svendsen.

Att idén om endag av köpfrossa fått så stort genomslag, säger mycket om vår tid,tycker antropolog Owe Ronström vid Uppsala universitet:

– Det härfenomenet passar väldigt bra in i mönstret för enhyperkapitalistisk värld – Där även ritualer, som tidigare handladeom gemenskap, förvandlas till en köp-sälj-tillfälle.

Han menar attdet är en naturlig utveckling att ett fenomen som Black Friday bliren tradition som skapar nya ritualer:

– Det är inte alls märkligtatt det här sker i Sverige nu. Man inträder i världen som kund och nya ritualer skapas kring det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.