Kvinnor lever generellt längre än män. Nu visar en studie att det inte bara gäller under normala omständigheter. Foto: Pixabay

Kvinnor bättre rustade för överlevnad

Kvinnor överlever svält, sjukdom och slaveri i högre grad än män enligt en ny studie. Resultaten tyder på att övertaget kan ha en biologisk förklaring.

Nästan överallt i världen lever kvinnor längre än män. Nu visar en studie att det inte bara gäller under normala omständigheter, vilket NRK tidigare rapporterat om. Kvinnor verkar nämligen överleva längre än män även under extrema förhållanden som svält, sjukdom och slaveri.

– Det är väl känt att kvinnor har högre medellivslängd än män, förmodligen har det alltid varit så. Det är intressant att det även verkar gälla under svåra förhållanden, säger Anders Ahlbom, professor i epidemiologi vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet till SVT Vetenskap.

Flickbebisar har övertag

Forskarna bakom studien har analyserat historiska data från sju populationer som förväntades leva till 20 års ålder eller kortare. Däribland slavar från Västindien och islänningar som drabbades av en mässlingsepidemi under 1800-talet. De tittade också på offer för en svensk hungersnöd under 1700-talet. Resultaten har publicerats i den vetenskapliga tidskriften PNAS.

Det visade sig att när dödligheten generellt var extremt hög överlevde kvinnorna längre. När forskarna jämförde mellan olika åldersgrupper såg de att övertaget var extra tydligt bland spädbarn. Flickbebisar överlevde i högre grad än pojkbebisar.

Biologiska faktorer

Att nyfödda flickor har större chans att överleva än nyfödda pojkar kan enligt forskarna tyda på att biologiska faktorer snarare än sociala förhållanden ligger bakom. Det finns studier som visat att bland annat könshormoner kan påverka.

– Till exempel antas det att östrogennivån hos kvinnor bidrar till att skydda mot inflammation, medan testosteron ökar risken för vissa sjukdomar, sa Magnar Bjørås, professor i molekylärbiologi vid Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet, till NRK.

Krävande arbete

Även om biologiska faktorer kan bidra till att kvinnor överlever längre påverkas överlevnaden såklart också av sociala och miljömässiga faktorer. Historikern Fredrik Charpentier Ljungqvist tror att männens arbete under svältperioderna kan ha påverkat deras livslängd.

– Männen ägnade sig i högre grad åt farligare och mer krävande arbete än kvinnor. Att de byggde muskler under arbetet kan ha varit en nackdel eftersom muskler bränner mycket energi, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist, doktor i historia, sekreterare vid Centrum för medeltidsstudier och forskare inom medeltidshistoria vid Stockholms universitet till SVT Vetenskap.

Mindre övertag vid slaveri

Slavarna från Västindien som forskarna tittat på levde under de mest extrema formerna av slaveri berättar Fredrik Charpentier Ljungqvist. Även där såg man att kvinnorna överlevde i högre grad, men skillnaden var inte lika stor som vid de andra händelserna.

– Det kan bero på att man inte gjorde lika stor skillnad mellan könen. De fick kanske utföra samma arbete oavsett, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist.