Lacken som lagar sig själv

Forskare i USA har nu hittat en metod för att få till exempel billack att själv läka sina repor med hjälp av vanligt uv-ljus.

Det har länge varit en dröm för materialforskare: Att lyckas få repor på exempelvis billack eller mobiltelefoner att laga sig. Precis som vår egen hud kan läka sår som uppstår.

Mobiltelefoner och billack

Ny forskning, som presenteras i den ansedda tidskriften Nature, visar hur det kan bli möjligt att få repor i plastbaserade material, till exempel skal på mobiltelefoner eller plastbaserade färger för billack, att läka sig själva.

Metoden går ut på att man modifierar plastfärgens kemiska struktur. Man utnyttjar så kallade temporära bindningar i molekylerna. Det som den nya forskningen visar är att man kan bygga en plastmolekyl som reagerar på till exempel uv-ljus, så att plasten för en kort stund blir flytande vid repan, vilket innebär att repan fylls ut och ytan blir slät och repfri igen.

Energin från absorberat ljus

– Den här kemiska föreningen i sig absorberar ljus, som kan omvandlas till värme, som i sin tur utnyttjas för att få den avsedda effekten – att repan försvinner, säger Lennart Bergström, professor i materialkemi vid Stockholms universitet.

Enligt Lennart Bergström är den nya forskningen på vissa sätt banbrytande, eftersom den visar hur man bara genom att tillföra uv-ljus på en viss punkt kan laga en repa i ett material. Däremot återstår enligt honom en hel del forskning innan det här kan bli en kommersiell produkt, alltså i verkligheten se till att göra repor på våra bilar och mobiltelefoner självläkande.

Lacken ska självläka

Forskarna från University of Illionois i USA pekar också på det viktigaste nästa steget för forskningen inom området: att få lacken att själv ”förstå” att en repa uppstått, så att just den punkten i ytan för en kort stund blir flytande och läker sig.

– Det finns en förhoppning om att man på det här viset ska skräddarsy en molekyl som ändrar färg när den får en repa. Att färgen ändras innebär nämligen att det våglängdsområde där molekylen absorberar ljus ändras. Så fort en repa eller spricka uppstår så uppstår även en spänning i materialet, vilket kan utnyttjas. Då skulle man just vid repan få färgen att automatiskt för en kort stund övergå till flytande tillstånd, säger Lennart Bergström.

Ska kunna räcka med solljus

I nuläget krävs i forskarnas modell att plastfärgen vid repan belyses med uv-ljus som är betydligt starkare än uv-ljuset i vanligt solljus. Men om forkarnas fortsatta planer skulle lyckas så skulle även vanligt solljus kunna läka sprickor automatiskt när de uppstår.

Se forskarnas egen film om genombrottet för självläkande plast och plastfärger:

Linus Brohult

SVT Vetenskap