Bakterier på havsbotten seriekopplar sig och leder ström, visar ny forskning. Foto: Illistration: Mingdong Dong, Jie Song and Nils Risgaard-Petersen

Levande strömkablar

Danska forskare har upptäckt att bakterier på havsbotten bygger ihop sig till långa elektriska kablar som ett knep för att kunna överleva i syrefattiga miljöer.

Man kan tycka att elektrisk ström i vattnet låter som en dålig idé – de flesta inser nog att det är dumt att tappa hårtorken i badkaret. Men nu har danska forskare upptäckt att bakterier på havsbotten som bygger ihop sig till långa strömförande kablar vinner stora energimässiga fördelar.

Det var för tre år sedan som forskarna upptäckte att havsbotten utanför Aalborg i Danmark var strömförande. Sedan dess har man insett att fenomenet finns på många av världens havsbottnar, och nu tror man sig ha hittat förklaringen.

– Det tog lite tid för vi arbetade utifrån en annan hypotes och såg helt enkelt inte bakterierna. Men när vi visste vad vi skulle leta efter så hittade vi strömförande bakterier i mängder, säger Nils Risgaard-Petersen, en av forskarna bakom studien.

Seriekopplar sig

Det visar sig att bakterierna formerar sig och seriekopplar sig i långa strömförande kablar, som kan bli uppåt en centimeter långa – ett mycket långt mått med tanke på att varje enskild bakterie är tusentals gånger mindre.

Anledningen att bakterierna samarbetar på det här sättet är enligt Nils Risgaard-Petersen att de på så sätt kan skapa sig sitt eget syre, något som är synnerligen eftertraktat på havsbotten där det inte finns lika mycket syre som i vattnet närmare havsytan.

– Att andas med syre ger väldigt stora energivinster, mycket större än för de organismer som inte gör det.

Att kunna transportera elektroner (vilket är vad att vara strömförande innebär) längre sträckor gör att bakterierna kan använda sig av många fler kemiska reaktioner på fler ställen på havsbotten för att kunna skapa sitt egna syre.

Nytt fynd

Fyndet är så pass nytt att forskarna ännu inte har klurat ut om det går att använda dessa levande strömkablar till någon mänsklig nytta.

– Vi måste lära oss mer om hur bakterierna fungerar först. Men kanske kan vi i framtiden odla fram strömförande strukturer som kan användas i olika typer av elektronik.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Nature.