Män kan odla sitt eget insulin

Vävnad från testiklarna kan förvandlas till insulinproducerande celler. Magi? Nej, forskningsframsteg som kan leda till botemedlet mot diabetes.

Det menar studiens författare som alltså lyckats med bedriften att omvandla spermiernas stamceller till de insulintillverkande betaceller som vanligtvis finns i bukspottskörteln.

Glukosen minskade
Av ett gram vävnad från mänskliga testiklar producerade forskarna ca 1 miljon stamceller i laboratoriemiljö. Dessa celler visade många av de egenskaper som kännetecknar normala insulinframställande betaceller.

Cellerna transplanterades sedan in i diabetessjuka möss, med resultatet att halten glukos minskade. Slutsatsen är att stamcellerna producerade tillräckligt med insulin för att sänka blodsockerhalten hos mössen.

Kortvarig verkan än så länge
Effekten hos mössen varade dock endast en vecka. Därefter steg blodsockret igen. Därför menar forskarna som presenterar sin upptäckt idag, vid ”American Society of Cell Biology” femtionde årsmöte i Philadelphia, att fortsatta studier behövs för att nå långvarigare resultat.

Men, de har goda förhoppningar om att detta ska leda till en vinst i kampen mot diabetes i framtiden.

Annelie Larsson
SVT Vetenskap

Diabetes Mellitus

Visa

• Diabetes är en sjukdom som innebär att sockerhalten i blodet är för hög. Sjukdomen orsakas av brist på hormonet insulin, eller av att insulinet inte ger tillräcklig effekt i kroppen. Insulin bildas i bukspottkörteln och behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.

• De vanligaste varianterna är typ 1-diabetes och typ 2-diabetes. Typ 1 börjar oftast i ung ålder och beror på att antikropparna förstör cellerna som tillverkar insulin. Den här typen har låg ärftlighet tillskillnad från typ 2.

• Typ 2 bryter oftast ut i vuxen ålder och orsakas av att kroppen inte har förmåga att producera tillräckligt med insulin. Vanliga tecken på diabetes är att du känner dig trött, oftare är törstig och går ner i vikt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play