Måttligt drickande kan ge cancer

Måttligt drickande rekommenderas ofta av läkare som ett sätt att undgå alkoholberoende. Men ny forskning visar nu att måttligt drickande kan vara cancerframkallande.

Det är forskare vid Stockholms universitet som i ett europeiskt samarbete har tittat på de skador som låga doser alkohol gör på arvsmassan. Metoden man använt är relativt ny och kan användas för att studera både djur och människor. Och vad forskarna fann är att måttligt drickande under en månad ledde till tre gånger högre risk för cancer hos råttor.

Vanligt med två glas vin per dag

Det skulle kunna betyda att alkohol motsvarande två glas vin per dag hos människor skulle kunna leda till munhåle- eller levercancer. Två till tre glas vin är en vanlig mängd alkohol bland människor i länder där man oftast dricker vin till maten. Och det är en kontinental vana som många svenskar, enligt forskarna, har tagit till sig.

– Jag tror att det är väldigt många som dricker ett par glas vin till middag varje dag när de äter, säger Dag Jenssen, professor i toxikologisk genetik vid Stockholms universitet.

– Man ska tänka lite i termer av att det här är en typ av exponering som jag gör frivilligt för någonting som kan framkalla cancer. Och det ska läggas till de andra eventuella exponeringar: om jag röker, om jag solar, om jag grillar hårt när jag lagar mat och så vidare. Då kommer det nya ämnen in som läggs till de ämnen som finns i alkoholen, säger Dag Jenssen.

Ger kvarstående skador på arvsmassan

Studien har publicerats i den brittiska tidskriften Carcinogenesis och har koncentrerats på de första tidiga stegen för att cancer ska kunna uppstå.

Lättare skador på arvsmassan kan den reparera själv. Men det visar sig att de skador som måttligt drickande ger har den svårt att hantera. Skadorna kan därför stanna kvar i arvsmassan länge med risk för att de blir kvarstående och så kallat genetiskt stabila. Det innebär att cellen kommer att dela sig mycket snabbare än normal samtidigt som de nya celler får samma skada. Fortsätter man att dricka kan det bli ytterligare skador på arvsmassan vilket kan leda till att det bildas en tumör.

Mer skador än vad vi tror

Forskarna ska nu följa upp det här resultatet med att utföra tester på frivilliga försökspersoner med olika drickesvanor för att se vad måttligt drickande ger för resultat på människor. En forskning som de tror kommer att vara klar om något år.

–Jag tror att vi kommer att kunna se att det blir förvånansvärt mer skador av relativt normalt drickande än vad vi tror. Det tror jag är vad den nya studien kommer att visa, säger professor Dag Jenssen.