Fiskarna lämnar spår av löst dna i haven. Foto: Vincent C. Chen/WIkimedia Commons

Miljövänlig metod mäter mängden fisk i haven

Att samla arvsmassa från havet kan vara ett effektivt sätt att undersöka vilka sorters fiskar och andra havslevande djur som döljer sig under ytan. Nu har danska forskare tagit fram en ny metod som kan göra det möjligt, skriver brittiska BBC.

Genom att undersöka olika bitar av arvsmassa en kilometer under havsytan kunde forskarna ta reda på vilka fiskarter som fanns, och hur många fiskar av varje art, säger de danska forskarna till BBC.

Tekniken ger information om många sorters fiskar som till exempel hajar, plattfiskar, och rockor.

Eftersom fiskarter hotas av överfiske, föroreningar och ett förändrat klimat, skulle den nya dna-baserade tekniken kunna användas till att observera och bevaka fiskar på ett mer hållbart sätt. Detta eftersom man inte behöver fånga in dem.

– Vi arbetar i princip som brottsutredande biologer. Att man utreder den biologiska mångfalden i havet genom att använda sig av arvsmassa från miljön som en fingervisning om vad som verkligen lever i vattnet, säger Philip Francis Thomsen, till BBC News.

”Fingeravtryck” i havet

Fiskar lämnar spår av arvsmassa efter sig i haven, som en sorts fingeravtryck och genom en sorts värmekarta kunde forskarna se mängden arvsmassa.

I studien som utfördes tog de vattenprover och för att se hur bra dessa prover stämde överens med hur mycket fisk där fanns, så djupvattentrålade de även efter fisk i närheten av Grönland. Studien visade att av de fiskar man fångat upp så hade 26 av 28 fiskar lämnat dna-spår efter sig.

– Det här är det första beviset på att det finns ett samband mellan mängden fisk och arvsmassan i haven. Om vi kan finslipa den här metoden kan vi möjligtvis använda oss av den här tekniken som ett verktyg för att i längden få ett mer hållbart fiske, säger Philip Francis Thomsen.