En sällsynt molekyl har upptäckts i planeten Venus' tjocka molntäcke. Foto: Aijaz Rahi/AP

Möjliga spår av liv på Venus

En sällsynt molekyl har upptäckts i planeten Venus' tjocka molntäcke. På jorden åstadkoms denna molekyl av mikrobiskt liv.

– En chock, säger den brittiska forskningschefen Jane Greaves vid Cardiff-universitetet.

Ett internationellt forskarlag skriver i en ny studie att fosfin påträffats i Venus-atmosfären. Upptäckten beskrivs som ”banbrytande” eftersom det är ett ämne som på jorden åstadkoms av bakterier. Fosfin är en mycket giftig och brandfarlig gas.

– Om det verkligen är liv så är det en otroligt stor upptäckt. Men det är inte bevisat än, säger astrobiologen Alexis Brandeker vid Stockholms universitet.

Det är känt att bakterier på jorden åstadkommer fosfin. Men de har förstås en mycket mer gynnsam livsmiljö än eventuella bakterier på Venus.

Dåliga livsförutsättningar

Venus är helt täckt av tjocka moln, mest bestående av koldioxid. Regnet består av svavelsyra. Det är ett fruktansvärt högt lufttryck, lika högt som på nära tusen meters djup i jordens hav. Och på ytan är det uppemot 470 grader varmt, tillräckligt för att smälta bly. En astronaut som klev ut på ytan skulle samtidigt kokas av hettan, krossas av lufttrycket och brännas av koncentrerad batterisyra i regnet. Och resterna skulle blåsas bort i vindar på 100 meter per sekund.

Venus har tidigare inte varit någon het kandidat till att härbärgera liv. Fosfinet som hittats nu betraktas av forskarna som en möjlig men inte säker markör för att det finns liv på Venus. De gjorde beräkningar för att försöka finna andra naturliga källor, men har avfärdat teorier om att fosfinet kommit från mineraler som blåsts runt i atmosfären, från vulkanutbrott eller från blixtar.

Lär väcka stort intresse

– De kan vara rätt säkra på att de hittat den kemiska linje, spektrallinje, som signalerar att ämnet finns. Det verkar också troligt att det är fosfin de har hittat. Men att fosfinet kommit från liv, det är betydligt mer osäkert, säger Alexis Brandeker.

Han tror själv inte riktigt att det är mikrober som ligger bakom, men tror att rapporten kommer att leda till att många vill ge sig in i ämnet och se om man kan bevisa eller motbevisa fyndet.