Foto: TT

Myror tar hem sina skadade

En myrart i Afrika, megaponera analis, räddar sina skadade soldater och bär tillbaka dem till boet där de får ”behandling”, visar ny forskning. Det är första gången insekter uppvisar ett sådant beteende.

Myrarten som är utbredd i Afrika söder om Sahara ger sig ut i långa tåg, två till fyra gånger om dagen, i jakt på termiter. Insekterna möter starkt motstånd av termiternas soldater som har kraftiga käkar och många av myrorna dödas och såras.

För att minimera sina förluster i dessa attacker har myrorna utvecklat ett räddningsbeteende. När en myra blivit skadad kallar den på sina kamrater genom att utsöndra en kemisk substans, en slags nödsignal, enligt studien som publiceras i Science Advances.

Den skadade myran bärs tillbaka till boet där den får ”behandling” vilket vanligtvis innebär att termiter som fortfarande klamrar sig fast vid insekten plockas bort, enligt de tyska forskarna vid University of Wuerzburg's Biocentre.

”Vi har observerat ett hjälpbeteende gentemot skadade djur för första gången hos ryggradslösa djur”, säger forskaren Erik Frank.

Vanligtvis har individer ett mycket litet värde i insektsvärlden, konstaterade han. Men i fallet med myrorna som studerats är det ”självklart att det lönar sig för kolonin som helhet att investera i en räddningstjänst”, skriver forskarna.