Abisko Nationalpark från 7/10 Foto: Anders Nilsson

Nasa: Därför ”dansar” norrskenet

Varför ändrar vissa norrsken hela tiden form och struktur? Svaret finns hos de elektroner som orsakar norrskenet, visar ny forskning från Nasa.

Just nu är chansenstor att få se ett av himlens mest fascinerande fenomen eftersom en ovanligt stark våg av norrsken sveper långt ner över landet.

Gröna, blå, violetta ljusmönster som under århundraden fascineratmänniskan.

Men vad är det som gör att vissa norrsken hela tidenförändrar sin form och struktur jämfört med de stabila norrsken somlyser med ett relativt fast sken?

Inte direkt följd av aktivitet på solen

Ien ny studie harforskare från det amerikanska rymdorganet Nasa studerat just dennatyp av pulserande norrsken, och de hävdar nu att orsaken tillatt dessa norrsken hela tiden förändrar sin form och struktur äratt de uppstår på ett helt annat sätt än de mer stabilt lysandenorrskenen.

Tidigare forskning har hävdat att alla typer avnorrsken inträffar när energirika partiklar från solen, främstelektroner, når jordens magnetfält som trycks ut eller dras ihop. Då frigörsenergirika elektroner som orsakar norrsken när de kolliderar medluftmolekyler i atmosfären.

Men enligt forskarna på Nasa stämmerdet här inte för de pulserande, svagare norrskenen.

Dessa norrsken ska istället orsakas av de elektroner medlåg energi som ständigt frigörs vid komplexa vågrörelser i jordensmagnetfält, och är alltså inte alls en direkt följd av solens aktivitet.

Använt mätningar från satelliter

Genom attundersöka pulserande norrsken som filmats från markbundna kamerortillsammans med mätdata från satelliter, menar forskarna att deupptäckt att förändringarna i norrskenets form och struktur alltidsammanfaller med de perioder då antalet elektroner med låg energiär som lägst.

Man drar därför slutsatsen att dessa så kallade ”sekundära” elektroner har en viktig del i hur, varför, och när dessapulserande norrsken bildas.

Enligt Nasa är det här den förstastudien som kunnat visa att just sekundära elektroner kan leda tillnorrsken, eftersom man tidigare antagit att dessa elektroner harför lite energi för att kunna orsaka ett så starkt ljus.

Telefonstation brann upp

Rymdfysiker UrbanBrändström arbetar vid Institutet för rymdfysik i Kiruna och menar att Nasas studie är intressant eftersom den avslöjar samband som vi tidigare inte känt till. Orsaken är att de pulserande norrskenen ärså svåra att studera:

– Naturen erbjuder ett fantastiskt laboratorium föratt undersöka plasma när det gäller norrsken, som kan ses som vårt fönster mot plasmauniversum. Men de är mycket svåra att undersöka eftersom det är ett så ljussvagt fenomen.

Han menar att norrskenen inte bara kan ge viktig kunskap om plasma, men även om framtidasolutbrott:

– Skulle vi få ettsolutbrott som 1921, som bland annat ledde till atttelefonstationen i Karlstad brann upp, så gäller det att förståmekanismerna bakom. Om vi vet mer kan vi förutspå om kommande solstormarkommer att träffa vårt magnetfält eller inte. På det sättet blir vibättre rustade för att skydda våra kraftnät och andra tekniska marksystem, men även satelliter.

Nasas studie har publicerats i Journal of Geophysical Research ochbygger på mätningar som gjorts i Alaska och Norge.