Rekonstruktion av neandertalare på ett museum i Kroatie. Foto: Nikola Solic/reuters/TT

Neandertalare njöt av god äldrevård

Neandertalare vårdade och begravde sina äldre, enligt ny studie.

Kvalitetssäkrad äldreomsorg kanske inte är det första man tänker på när neandertalare kommer på tal. Men mycket tyder på att neandertalarna faktiskt tog väl hand om sina gamla, enligt en studie i tidskriften Pnas.

Upptäckten är gjord av franska forskare, som studerat äldre fynd. Framför allt ett skelett, som hittades redan 1908, har väckt forskarnas nyfikenhet. Benresterna tillhörde en man som var runt 40 år gammal när han dog, det vill säga lastgammal med den tidens mått mätt. Ryggraden var deformerad och han saknade tänder.

Analyserna visar att mannen levde en längre tid utan att kunna röra sig eller tugga maten, något som tyder på att de andra tog väl hand om gamlingen — bland annat genom att tugga maten åt honom. Fyndplatsen visar också att gruppmedlemmarna gjorde sig stort besvär med att gräva ut och förbereda graven innan han dog.