Foto: Scanpix

Nobelpris för cellernas transportsystem

Nobelförsamlingen på Karolinska institutet meddelade på en presskonferens att Nobelpriset i medicin eller fysiologi går till James Rothman, Randy Schekman och Thomas Südhof för forskning om transport genom cellmembran.

Årets medicinpris handlar alltså om trafiksignaler inuti våra celler.

– Timingen av den här transporten är A och O, det är ungefär som när Zlatan sätter till foten vid rätt tidpunkt så att bollen går i mål, säger Klas Kärre, som sitter i Karolinska institutets Nobelförsamling.

Nobelpriset 2013

– Tack vare den här kunskapen kan man förstå en mängd sjukdomar, där det är fel på proteiner som styr de här transporterna i cellerna, man har också förstått hur en del bakteriegifter fungerar, säger Klas Kärre.

Årets Nobelpris belönar alltså viktiga upptäckter om hur cellens transportsystem är organiserat. Nobelpristagarna har upptäckt hur molekyler transporteras till rätt plats i cellen vid rätt tidpunkt. Schekman identifierade en grupp gener som agerar trafikledare för transporten av så kallade vesiklar.

”Blåsor i blåsan”

– Varje cell i vår kropp är som en stor blåsa eller plastpåse, och inne i varje blåsa flyter det runt mindre små blåsor, de småblåsorna kallas vesiklar. Precis hur rätt vesiklar hittar till varandra styrs av proteiner som kan liknas vid blixtlås som kopplar ihop rätt vesiklar, säger Nobelförsamlingens Klas Kärre.

Pristagaren James Rothman har tittat på hur vesiklarna levererar sin last, medan Thomas Südhof upptäckte hur signaler styr frisättningen av substanser vid rätt tidpunkt. Det här är viktiga kunskaper för att förstå bland annat neurologiska sjukdomar, diabetes och störningar i immunförsvaret.

Glada att få dela med varandra

Göran K Hansson, Nobelförsamlingens sekreterare, berättar också på presskonferensen att två av de tre pristagarna hittills har nåtts per telefon, och att de var glada att få dela priset med varandra.

– Den här forskningen har flera medicinska nyttoområden, den har inte lett till läkemedel, men till diagnostik för att förstå sjukdomar, säger Göran K Hansson.

– Det handlar om liv och död för cellen. Vissa ämnen ska ut i cellen, andra ska absolut inte ut i cellen utan i blodbanan. Det är nödvändigt att cellerna håller reda på vad som ska ut var, säger Urban Lendahl från Karolinska institutets Nobelförsamling.

– Oh my god, oh my god.

Så beskriver Randy Schekman hur han reagerade på priset. Han sitter på sängkanten och har precis mottagit beskedet när TT ringer.

– Jag hade tänkt ut något mer elegant att säga, men det var det första jag kom på, säger han.

Nobelpriset 2013