Nobelpristagare gör tumörer självlysande

Med hjälp av nanoteknik har forskare utvecklat en mikroskopisk sond som kan användas för att göra tumörer självlysande. Detta gör tumören mer synlig och förbättrar avsevärt chanserna för lyckade canceroperationer. Metoden har hittills testas på möss med goda resultat.

Det är nobelpristagaren Roger Tsien som tillsammans med ett forskarlag utvecklat en särskild form av biologiska sonder, ett slags ”flaggor” som gör cancertumörer självlysande. Sonderna är mikroskopiskt små och injiceras. Genom att testa dessa sonder på tumörer hos möss har man lyckats förbättra förmågan att både upptäcka och avlägsna cancertumörer femfalt, enligt studien som publiceras i tidskriften PNAS.

Ett problem vid just tumöroperationer är att man inte alltid lyckas få bort hela tumören. Kirurger förlitar sig på sin syn, känsel och erfarenhet för att avgränsa tumören. Men gränsen mellan tumör och frisk vävnad kan ibland vara svår att upptäcka och dessutom kan delar av tumören vara skymd av frisk vävnad.

De sonder som forskarna utvecklat är uppbyggda av såkallade cellpenetrerande peptider och mikroskopiska nanopartiklar som gör tumören både självlysande och magnetisk. Detta gör att den dels syns bättre på operationsbordet och även kan ses i magnetröntgen.

Vid test har man jämfört operationer utförda på möss med tumörer, dels utan den nya sonden, dels på sådana som injicerats med sonden. Försöken visade att de möss där man använde sonden i snitt hade 90 procent färre cancerceller efter operation än de utan. Försöken visade också att sonden träffar tumören rätt i 93 procent av fallen.

Det återstår att se hur sonden fungerar på cancer hos människorna. Forskarna tror dock att man i framtiden kan utveckla olika sonder för olika typer av cancer, och genom att förbättra operationsresultaten förkorta den tid som patienter behandlas med cellgifter.

Olof af Wåhlberg