Hur skapar man flygplansbränsle från växter? Starta videon för att se hur det går till. Foto: Julia Wallius

Ny metod för att göra flygbränsle av växter

Uppdaterad
Publicerad

Att göra flygbränsle av växtavfall är ett hett forskningsområde. I den senaste studien på området har forskare med en ny metod tagit fram ett biobränsle som man hoppas kommer att kunna ersätta en del av det fossila bränslet som används idag.

Flygindustrin har en stor påverkan på jordens klimat, och att hitta klimatvänliga bränslealternativ till flygplan är viktigt för att minska koldioxidutsläppen. 

En lösning kan vara att ersätta dagens fossila bränslen med biologiskt baserade material. Cellulosa, som finns i växters cellväggar, har till exempel visat sig kunna omvandlas till ett klimatvänligt bränslealternativ. 

Biobränsle 

Forskare vid Dalian Institute of Chemical Physics i Kina har tagit fram en ny metod för att kunna omvandla cellulosan till flygplansbränsle, som ger ett högre energiinnehåll än man lyckats med tidigare. Ett högre energiinnehåll innebär att planen inte skulle behöva tankas lika ofta. 

– Biobaserade flygbränslen har idag oftast inte ett lika högt energiinnehåll som fossilbaserade. För att den tekniska prestandan hos ett flygplan inte ska rubbas får därför högst 50 procent blandas in, säger Pål Börjesson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds universitet. 

Energi 

För att helt kunna ersätta dagens fossila bränslen med biologiskt baserade material är det därför viktigt att bränslet blir lika energitätt. Med den nya metoden skulle det kunna bli verklighet, och ge ett flygbränsle som kan ta den klassiska råoljans plats som råvara för bränslet i flygplansmotorn. 

Än så länge är tekniken bara på ett laboratoriestadium. Dessutom är det ett förhållandevis dyrt framställningssätt, jämfört med dagens fossila bränslen. Men Pål Börjesson tror att den mycket väl kan komma att användas i framtiden. 

– En idé som man skulle kunna använda sig av är att blanda in detta mer energirika bioflygbränsle i de som håller på att bli kommersiella nu, och som normalt har lite lägre energitäthet. Då skulle man kunna uppfylla alla krav på teknisk prestanda för flygbränslen, säger Pål Börjesson. 

Hög efterfrågan 

Han är positiv till utvecklingen inom området, och tror att det kommer finnas en storskalig kommersiell produktion för klimatvänliga alternativ redan om fem år. 

– Det finns en hög efterfrågan på biobaserade flygplansbränslen. Både drivmedelsföretag och flygplansbranschen själva vill satsa på detta, säger Pål Börjesson.

Studien publicerades i Joule, Cell press.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.