– För oss var det första budskapet: ”Jösses, växter kan växa i månjord”, berättar Robert Ferl, forskare vid University of Floridas institut för livsmedels- och jordbruksvetenskap. Foto: AP

Ny studie: Frön kan växa i jord från månen

Forskare har för första gången odlat frön i jord från månen. En prestation som väcker förhoppningar om att kunna odla jordiska grödor på andra himlakroppar, rapporterar Reuters.

Forskare vid Floridas universitet i USA har framgångsrikt fått en sorts ogräsfrön att växa i jord från månen, även kallat månregolit. Deras studie undersökte även hur plantorna biologiskt reagerar på månregolit, som skiljer sig radikalt från vanlig jord.

Månjorden lånades ut av NASA som samlade upp den under Apollo 11-, 12- och 17-resorna till månen.

– Vi blev förvånade då vi inte förutspådde det. Det betyder att månens jord inte avbryter hormonerna och signalerna som är involverade i växternas groning, säger forskaren Anna-Lisa Paul enligt ett pressmeddelande.

Forskarna hade planterat några få ogräsfrön av arten Arabidopsis i tolv stycken små behållare, var och en fyllda med ett gram månjord. Samtliga frön grodde och det fanns inga yttre skillnader i de tidiga tillväxtstadierna mellan plantorna i regoliten och de som växte i vulkanaska från jorden med liknande mineralsammansättning och partikelstorlek.

Inte lika bra som jordlig aska

Regolitfröna klarade sig mindre bra än jämförelseplantorna som planterats i vulkanaskan. De växte långsammare och blev i allmänhet mindre, hade mer hämmade rötter och var mer benägna att uppvisa stressrelaterade egenskaper som mindre löv och djupt rödsvart färg som inte är typisk för sund tillväxt.

– Även om växter kunde växa i regoliten, var de tvungna att arbeta hårt metaboliskt för att lyckas, säger Anna-Lisa Paul.

För forskarna var det anmärkningsvärt att de överhuvudtaget växte.

– Att plantorna växte är en bedrift då det tyder på att vi kan åka till månen och odla vår mat, rena vår luft och återvinna vårt vatten med hjälp av växter så som vi använder dem här på jorden. Det är också en uppenbarelse på så sätt att det indikerar att jordelivet inte är begränsat till jorden, tillade forskarkollegan Rob Ferl.