Foto: TT

Ny sköldpaddsart upptäckt på Nya Guinea

En ny sköldpaddsart har upptäckts i Papua Nya Guinea. Sköldpaddan lever i sötvatten, och ska ha funnits till som egen art under hela Nya Guineas geologiska utveckling.

Papua Nya Guinea, beläget på östra sidan av ön Nya Guinea i Oceanien, är med sitt tropiska klimat känt för sin stora biologiska mångfald. Nu kan forskare lägga till ännu en art till listan över landets invånare, sedan en ny art sötvattenssköldpadda har upptäckts.

Arten, som har klassificerats som Elseya rhodini, är kusin till två andra sköldpaddsarter på ön – Elseya novaeguineae och Elseya schultzei – och tillhör familjen ormhalssköldpaddor.

– De tre arterna utvecklades från en gemensam förfader för mellan 17 och 19 miljoner år sedan, berättar Arthur Georges, som presenterade upptäckten i den vetenskapliga tidskriften Zootaxa, för AFP.

”En väldigt fin sköldpadda”

Georges menar att åldern är överraskande då den innebär att alla dessa tre sköldpaddsarter var för sig har följt Nya Guineas hela geologiska utveckling.

– Andra arter av sötvattenssköldpaddor tycks ha kommit till Nya Guinea efter att ön fått sin nuvarande form, säger Georges.

Elseya rhodini ska bebo större delar av Nya Guineas södra halva, och dess mest kännetecknande synliga drag är en rödare färg än sina kusiner på ön. Georges beskriver den också som ”en väldigt fin sköldpadda”.