Foto: TT

Nytt hopp om bot för diabetiker

Amerikanska forskare har lyckats bota diabetessjuka möss med egentillverkade bukspottkörtelceller. Ett framsteg som väcker hopp om att en dag kunna befria världens alla diabetiker från insulinsprutorna.

För drygt ett år sedan gick Nobelpriset i medicin till den japanska stamcellsforskaren Shinya Yamanaka som lyckats backa färdiga celler till att bli omogna stamceller. Stamcellerna kan sedan programmeras om till att bli andra typer av celler.

Det kallas för reprogrammering och har blivit ett stort forskningsfält. Tidigare har forskarna lyckats framställa både nervceller och hjärtmuskelceller med den här metoden. Det har däremot varit extremt svårt att ta fram insulinproducerande bukspottkörtelceller i laboratorierna. Något som forskare vid Gladstone Institutes i San Francisco nu har lyckats med.

Hudceller omvandlas till bukspottkörtelceller

I en studie som i dag publiceras i den vetenskapliga tidskriften Cell Stem Cell, beskriver forskarna hur de hittat en genväg för att göra en direkt omprogrammering av hudceller till insulinproducerande bukspottkörtelceller. Genom att utsätta cellerna för olika kemikaliska ”cocktails” fick de hudcellerna att bli insulinproducerande celler utan att först behöva backa tillbaka dem ända tillbaks till stamcellstadiet.

Mindre risk för cancer

– En fördel med den här direktvägen är att man slipper få en inblandning av stamceller eller halvmogna celler i den här färdiga cellproduktionen och det betyder att det bör vara mindre risk för att omogna celler ska finnas kvar och i värsta fall orsaka cancer hos den som transplanteras, säger Karin Forsberg Nilsson, professor i stamcellsforskning vid Uppsala universitet.

Diabetessjuka möss botades

När de amerikanska forskarna transplanterade de insulinproducerande cellerna till möss kunde den nya metoden var mer effektiv än de tidigare metoder som testats.

– De fick en högre grad av renhet i slutprodukten, det är alltså en högre procenthalt av insulinproducerande celler och man lyckades också bota diabetes hos möss på ett mer effektivt sätt än vad man sett med tidigare metoder, säger Karin Forsberg Nilsson.

Väcker hopp om bot mot diabetes

Än så länge handlar det alltså bara om djurförsök men Karin Forsberg Nilsson menar att det ändå är ett viktigt genombrott som väcker hopp hos världens diabetiker:

– Det är ett viktigt genombrott därför att det är en mer effektiv metod att ta fram en cellsort som kan användas vid transplantation. Om det går att översätta metoden till människa så öppnar det stora möjligheter för att kunna producera celler i laboratoriet som kan bota diabetespatienter.