Det har tidigare varit osäkert om protein tas upp när vi sover eller inte. Foto: TT

Protein precis innan läggdags kan ge dig större muskler

Många som tränar är noggranna med att få i sig mycket protein. Men visste du att din kropp kan ta upp protein även när du sover? Den slutsatsen drar forskare efter en genomgång av det senaste decenniets studier på området.

– Om protein kan tas upp under natten eller inte har varit osäkert innan. Men här etablerar de att man faktiskt kan få effekt av ett proteinintag innan läggdags, säger Marcus Moberg, näringsfysiolog och doktor i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Enligt forskare från Maastricht University i Nederländerna, som står bakom genomgången, är det alltså möjligt för kroppen att ta upp protein under natten. De drar även slutsatserna att protein innan läggdags stimulerar muskeltillväxten och styrkan, utan att man för den delen lägger på sig fett. Om man styrketränat på kvällen förstärks den här effekten.

Resultaten gäller för unga tränande individer och äldre som kan ha svårt att få i sig tillräckligt med protein, enligt forskarna. Om man inte tränar väldigt mycket behöver man oftast inte tänka på sitt proteinintag, eftersom man då får i sig tillräckligt via en normal kost.

Pulver eller mat

I studierna som forskarna tittat på har försökspersonerna fått det långsamma proteinet kasein i form av pulver. Men att äta proteinet i form av mat går lika bra.

– Om man dricker sitt protein eller äter det spelar i princip ingen roll eftersom kroppen har hela natten på sig att bryta ner det och ta upp det. Där får tid och ork avgöra, säger Eva Blomstrand, professor i näringsfysiologi med inriktning mot idrott och hälsa vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Sömnen tillfälle för tillväxt

Men ingen studie hittills har lyckats svara på om effekten på muskelmassan beror på att man intar proteinet just på kvällen, eller om det handlar om att man ökar sitt totala proteinintag genom att lägga till ett extra tillfälle.

Forskarlaget framhåller dock att sömnen är ett tillfälle för musklerna att återhämta sig och växa. Men att de bara kan göra det om de rätta byggstenarna, aminosyror från protein, finns tillgängliga i blodet.

– Om man inte äter ett proteinrikt kvällsmellanmål finns det lägre nivåer av aminosyror som musklerna kan hämta ifrån under natten, resonerar Tim Snijders, doktor och forskarassistent vid Maastricht University, och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

”Ingenting magiskt”

Men Marcus Moberg, vid GIH, tror inte att det är någonting speciellt med att få i sig det på kvällen.

– Man behöver protein för att öka muskelmassan och det ska fördelas under dagen. På kvällen erbjuds ett extra tillfälle men det kommer inte ske någonting magiskt, säger han.

Eva Blomstrand blev däremot motiverad att testa det själv efter att ha läst studien.

– Man kommer inte få några negativa effekter av att prova. Många som tränar är noga med att sprida ut sitt protein under dagen. Men man kan alltså lägga en del av det på kvällen, eller se det som ett ytterligare tillfälle, säger Eva Blomstrand.

Genomgången publicerades i Frontiers in Nutrition