Trots det historiska rekordet tror forskarna nu att tvillingfödslar kan ha nått sin kulmen. Foto: EPA/TT

Rekordmånga tvillingar föds i världen – kulmen kan vara nådd

Det föds fler tvillingar i världen än någonsin förut, visar en ny studie. Men trenden med tvillingfödslar kan nu ha nått sin kulmen tror forskare.

Ett av 42 barn som föds i dag är tvilling, vilket innebär att det varje år föds runt 1,6 miljoner tvillingar världen över. Sedan 80-talet har det blivit allt vanligare med tvillingfödsel, visar en ny studie som The Guardian rapporterar om.

– Trenden är slående. Under de senaste 40 till 50 åren har vi sett en stark ökning av tvillingfödslar i rika, utvecklade länder, och det har lett till fler tvillingar än vi någonsin har sett tidigare, säger Christiaan Monden, professor i sociologi och demografi vid Oxforduniversitetet, till tidningen.

Orsakerna bakom resultatet

Förklaringen ligger i att allt fler kvinnor har fått tillgång till fertilitetsbehandlingar, såsom äggstocksstimulering, eller att mer än ett embryo överförs till livmodern samtidigt vid IVF-behandling. Det senare har dock många länder slutat med av hälsoskäl.

Det faktum att kvinnor är äldre när de föder barn är en annan förklaring. Chansen att naturligt få tvåäggstvillingar ökar med åldern och toppar vid 35 till 39 års ålder.

Forskarna har samlat data om antalet tvillingfödslar per tusen födslar från 165 länder under åren 2010 till 2015 och jämfört med data för åren 1980 till 1985. I Nordamerika såg man en ökning med 70 procent och i Europa 60 procent. I Afrika däremot, där tvillingfödslar alltid har varit vanligt, såg man ingen betydande ökning bortom populationstillväxten.

”Fler komplikationer”

Men trots det historiska rekordet tror forskarna nu att tvillingfödslar kan ha nått sin kulmen och att trenden kommer att svänga till att det blir mindre vanligt. Detta på grund av den ökade risk det trots allt innebär.

– Tvillingfödslar är förknippade med högre dödsfall bland spädbarn och barn, och fler komplikationer för mödrar och barn under graviditeten och under och efter förlossningen, säger professor Christiaan Monden till BBC.

Om tvillingar

Enäggstvillingar blir till genom att en spermie befruktat ett ägg som sedan har delat på sig. Enäggstvillingar är genetiskt lika och har identisk arvsmassa, dna.

Vid ivf-behandling är det lite vanligare att det blir enäggstvillingar.

När två ägg blir befruktade av varsin spermie blir det tvåäggstvillingar. Dessa tvillingar är inte mer lika varandra än andra syskon. De har olika arvsmassa, dna.

Ju äldre kvinnan är desto större sannolikhet att få tvåäggstvillingar. Det beror på att det då oftare lossnar mer än ett ägg i samma menscykel.

Sannolikheten att få tvåäggstvillingar kan också vara ärftlig.

Det föds dubbelt så ofta tvåäggstvillingar som enäggstvillingar.

Källa: 1177