Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

Rytmkänsla kopplad till språkförmåga

Vill du lära ditt barn att läsa bättre, så kan musikträning vara till hjälp. Det menar forskare bakom en ny studie som undersökt hur förmågan att hålla takten hänger ihop med förmågan att tolka språkliga ljud.

Amerikanska forskare har upptäckt att ungdomar som är bra på att hålla takten också har en mer jämn reaktion i hjärnan när de hör språkliga ljud.

Enligt forskarna hör den musikaliska rytmen ihop med språkets rytm och att språkförmågan bör kunna övas upp genom att träna på att hålla takten till musik.

Till exempel kan det vara avgörande för förståelsen av språket om man håller kvar länge på en viss bokstav eller ett helt ord. Ljudens rytm skapar förståelsen.

Musikträning = Språkträning

De amerikanska forskarna går nu vidare i sin forskning och studerar för tillfället hur musikträning hos barn påverkar deras förmåga att lära sig läsa.

Forskarna tror att musikträningen, men fokus på rytmik, kan få hjärnan att fokusera bättre på språket och starkare och snabbare koppla mellan språkets ljud och själva betydelsen.

Tonåringar fick klappa takt

I den aktuella studien blev ett hundratal tonåringar först tillsagda att försöka trumma med fingret till rytmen från en metronom.

Sedan fick ungdomarna lyssna till en jämn ström av språkliga ljud, samtidigt som deras hjärnaktivitet studerades med hjälp av Elektroencefalografi (EEG) – en metod som går ut på att registrera hjärnbarkens spontana elektriska aktivitet med hjälp av elektroder.

De tonåringar som var bäst på att hålla takten till metronomen hade också den mest jämna hjärnaktiviteten när de hörde ljuden.

”Cirkeln är sluten”

Tidigare studier har visat att rytmkänsla också hänger ihop med läsförståelse. Det är även känt sedan tidigare att förmågan till att hålla takten är beroende av någon form av samarbete mellan områden i hjärnan som ansvarar för rörelse respektive hörsel.

I den nya studien beskrivs hur förmågan att hålla takten och hjärnans reaktion på ljud hänger ihop i hjärnan rent biologiskt för första gången.

Enligt forskarna ”sluter detta cirkeln” i antagandet om att rytmkänsla hänger ihop med språkförmåga.

Studien “The Ability to Move to a Beat Is Linked to the Consistency of Neural Responses to Sound” publiceras i tidskriften Journal of Neuroscience.