Forskaren Erica Sonnenburg beskriver fiberrik kost som ett säkerhetsbälte. Spela klippet för att se hur bakterier i tarmfloran kan påverka vår hälsa. Foto: SVT/TT/JANERIK HENRIKSSON

Så kan fibrer minska risken för sjukdomar

Studier har visat att allt fler bakterier försvinner från magens tarmflora, något som i sin tur kan leda till sjukdomar. En av anledningarna tros vara att vi äter allt mer ohälsosam kost. Nu rekommenderar forskare att vi måste börja äta mer fibrer för att hålla oss friska.

Enligt studier har bakteriekulturen i tarmfloran försämrats hos människan. Tarmfloran innehåller miljontals bakterier som hjälper till med matsmältningen och skyddar mot sjukdomar. En person med en mindre varierad tarmflora löper därför större risk att drabbas av sjukdomar.

“Blir mer sårbar”

En av anledningarna till att bakterier i tarmfloran försvinner är att vi äter allt sämre, mer fiberfattig kost.

– Om man gör kosten mindre fiberrik kommer man till slut att riskera de bakterier som bryter ner fibrer och det leder direkt till en sämre bakterievariation. Man förlorar i variation och blir mer sårbar, säger mikrobiologen Joël Doré i programmet Vetenskapens värld – Guldet i dina tarmar.

E-ämnen utreds

Forskarna håller även på att studera vilka effekter e-ämnen i livsmedel kan ha på tarmen. Tester på möss undersöker om även livsmedelstillsatser kan ge sjukdomar. Nu har liknande studier börjat göras på människor för att se hur e-ämnen kan påverka oss.

Se mer om hur bakterierna i magen påverkar vår hälsa i Vetenskapens värld– Guldet i dina tarmar i SVT2 klockan 20 måndagen den 18 november eller redan nu på SVT Play.