Forskare försöker bena ut hur man bäst lär sig språk. Foto: Unknown/Freeimages

Så lär du dig språk bäst

Uppdaterad
Publicerad

Hur erövrar man bäst ett nytt språk och måste man även lära sig ett språks gester? Nu ska svenska forskare ta reda på vilka ingredienser som har störst betydelse för språkinlärningen.

Att lära sig ett nytt språk är inte det lättaste. Det vet alla som tragglat med tyska verb eller som förgäves försökt att lära sig alla olika kinesiska tecken.

Varför är det svårare att lära sig vissa språk än andra? Och hur kommer det sig att gester kan vara så stark sammankopplade med vissa språk?

Nu ska svenska språkforskare försöka ta reda på vilka ingredienser som spelar störst roll för språkinlärningen. Förhoppningen är att man ska kunna använda detta för att skapa bättre och mer effektiv språkundervisning.

Olika ordföljder

Ett område som forskarna är särskilt intresserade av är hur stor betydelse ett språks ordföljd har vid inlärningen. Särskilt om språket har en annan ordföljd än den man är van vid. Kan det finnas en förklaring till varför kinesiska eller japanska, som har en annan uppbyggnad än svenskan, känns svårare att lära sig?

För att testa detta har forskarna låtit studenter som just nu lär sig svenska att bilda meningar på svenska med korrekt ordföljd. I studien deltog personer som hade tyska och engelska som modersmål. Samtidigt som personerna fick göra testet mätte forskarna personernas hjärnaktivitet.

De person som pratade tyska, som jämfört med engelskan har en ordföljd som är mer lik den svenska, visade sig ha betydligt lättare för testet. Det kunde även visas när forskarna studerade vad som hände i försökspersonernas hjärnor. Engelsmännen hade betydligt högre hjärnverksamhet under testet vilket tydde på att de var tvungen att anstränga sig mer.

– De här observationerna är ett tecken på att ordföljd är en av de faktorer som kan vara otroligt svårt att ändra på när man ska lära sig ett nytt språk. Tidigare har man sagt att det inte spelar någon roll om språkens ordföljd skiljer sig åt, men det gör det alltså, säger Marianne Gullberg, språkforskare vid Lunds universitet.

 Gester har betydelse

Förutom ordföljden så visar forskarna att en annan ingrediens har stor betydelse när man ska lära sig ett nytt språk.

– Tal består faktiskt av både tal och gest. Det är något som forskningen har bortsett från under en lång tid men när vi talar så gestikulerar vi ju alltid, säger Marianne Gullberg.

Marianne Gullbergs forskning visar att hjärnan reagerar som om något är fel när en person pratar ett språk men använder gester som normalt sätt är vanliga i ett annat språk.  

Enligt forskarna visar det hur viktigt det är att även lära sig gester när man lär sig ett nytt språk för att få med hela ”språkkulturen”.

Resultatet av forskarnas studier visar alltså att språkinlärningen består av en hel palett av olika ingredienser än bara nya ord och grammatik.

Så hur gör man då för att bäst lära sig ett språk?

– Ett viktigt råd är att använda språket så mycket man kan och fullständigt bada i det. Det gäller att använda det nya språket i så många olika situationer man kan och med många olika personer. Var inte blyg utan använd det nya språket, även om man tycker att man inte är så bra på det. Det gör inte så mycket, säger Marianne Gullberg.

Mer om språkforskningen i Vetenskapens värld, måndag 4/4 klockan 20 i SVT2 eller SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.