Spela videon för att se hur forskare vill genmanipulera katter. Foto: SVT

Så ska katten bli allergifri

En allergifri katt – det kan kanske bli verklighet i framtiden.

Det tror i alla fall forskare i USA som nu har klippt bort en gen i kattens DNA vilket ska göra katten mindre allergiframkallande.

Spela videon för att få veta hur det ska gå till.

Idag är uppemot var femte person allergisk mot pälsdjur, bland annat katt. Pälsdjursallergi är en folksjukdom som det idag inte finns någon bot för, bara lindring.

Att få fram en helt allergifri kattras är därför en dröm för många, och ett amerikanskt forskningsföretag har nu kommit en bit på vägen mot detta mål.

– Vi har klippt bort den gen i kattens DNA som hänger ihop med det mest allergiframkallande proteinet, säger Nicole Brackett, genetiker på forskningsbolaget InBio.

Saliven mest allergiframkallande

Proteinet, Fel d 1, som är det nästan alla allergiker reagerar mot, finns i kattens saliv. När katten slickar sig sprids det här allergenet över hela katten och kommer ut i luften när saliven torkar.

Hittills sker forskningen på provrörsnivå, men syftet är att fortsätta försöken i levande katter. Studien är publicerad i tidskriften The Crispr Journal.

Enligt företaget visar deras experiment att den här genen inte är viktig för kattens välmående i övrigt och därför kan den klippas bort utan att det skadar katten.

Men andra forskare ställer sig något tveksamma till detta.

Etiska dilemman

– Det finns etiska problem med att genmanipulera djur eftersom vi inte känner till genernas alla funktioner, säger Hans Grönlund, docent i immunologi på Karolinska institutet.

Han har forskat på pälsdjursallergier i 30 år och det är bland annat hans forskning som ligger till grund för det amerikanska bolagets experiment.

– Den här tekniken, att klippa bort gener som hänger ihop med allergi, är lovande, men vi är långt från målet, säger Hans Grönlund. Det finns nämligen fler proteiner hos katten som allergiker kan reagera mot, säger Hans Grönlund.

Finns inga allergivänliga raser

Idag marknadsförs vissa kattraser som allergivänliga, något som Hans Grönlund varnar för.

– Det vetenskapliga stödet för allergivänliga kattraser är litet. Allergenet Fel d 1 är ett exempel på det. Allergenet varierar med kattens ålder kön och om en hankatt är kastrerade eller inte. Eftersom saliv är den dominerande källan till detta allergen kommer en katt som slickar sig mycket vara mer allergiframkallande. Individen är viktigare än rasen, säger Hans Grönlund.