Sårläkning påverkas av vilken tid på dygnet man skadar sig, visar ny forskning. Foto: ERIK MÅRTENSSON/TT & Pixabay

Upptäckten: Sår kan läka sämre under natten

Det kan vara smart att undvika att skada sig på natten – enligt ny forskning så kan sårläkningen fungera sämre då. De celler som står bakom sårläkningen påverkas nämligen av dygnsrytmen. De är helt enkelt slöare nattetid.

För några veckor sedan stod det klart att årets Nobelpris i medicin eller fysiologi går till de forskare som listat ut hur kroppens biologiska klocka fungerar. Kroppens inre urverk reglerar sömn, ämnesomsättning och många andra processer efter jordens dygnsrytm. De allra flesta celler har egna små urverk som anpassar aktiviteten i kroppens olika organ efter dygnet.

Hur den biologiska klockan påverkar en av de viktigaste celltyperna för sårläkning, fibroblasterna, har man inte känt till tidigare.

Nu visar en studie från Medical Research Council i England att dessa celler är betydligt slöare under natten och läker sår som uppkommer nattetid sämre än de sår som uppkommer under dagen.

– Det var som om cellerna under dagtid redan stod i startblocken för att läka såret, säger Ned Hoyle, molekylärbiolog och en av forskarna bakom studien, till SVT Vetenskap.

Seg start på natten

I kontrast rörde sig cellerna betydligt långsammare under natten.

60 timmar efter att såren uppstod var läkningen mycket sämre om skadan kommit under natten (tv) jämfört med dagen (th). Foto: Ned Hoyle & John O’Neill

– Det är lite som en sprinter som får en dålig start. Efter ett tag rör de sig snabbare men de kommer aldrig ikapp, säger Ned Hoyle.

När kroppen får en skada rör sig fibroblasterna mot såret för att bygga ett slags provisoriskt nät som påskyndar sårläkningen och hjälper till att dra ihop såret.

I experimenten använde sig forskarna av möss som de gav små sår under olika tider på dygnet. De kunde då se att fibroblasterna rörde sig snabbare och gav snabbare sårläkning om såret uppkommit under dagtid snarare än under natten.

Hur läkare skulle kunna använda den här informationen är inte klart i dag. Eftersom forskningen är gjord på möss måste man först undersöka om människans sårläkning påverkas likadant. Men på sikt skulle det kunna finnas användningsområden, till exempel inom kirurgin.

– Det är väldigt spännande att cellerna är olika effektiva på natten och dagen. Det visar att det skulle kunna finnas möjligheter att påverka sårläkningsprocessen i framtiden, säger Gunnar Kratz, professor i plastikkirurgi vid Linköpings Universitet.

Rubba cellernas dygnsrytm

– En möjlig användning skulle kunna vara att försöka lura cellerna att det är dagtid för att försöka påskynda läkningen av sår eller vid kirurgiska ingrepp, säger Ned Hoyle.

Men det är inte säkert att det bara ger bra effekter att rubba cellernas sömn, enligt Gunnar Kratz.

– Precis som vi människor inte direkt blir piggare av att vara vakna ett helt dygn behöver cellerna troligtvis nattens vilopaus. Det kan vara så att man tröttar ut dem så att läkningen på sikt istället blir sämre, säger han.

Om Ned Hoyle, en av forskarna bakom studien, får ge ett praktiskt tips baserat på resultaten är det att försöka undvika att ta fram kökskniven därhemma efter en festlig natt på stan.

– När du har varit ute en sen natt och börjar bli hungrig framåt småtimmarna – köp takeaway! Och försök inte laga mat, då riskerar du att skada dig, säger han.