Spela videon och hör Nobelpristagaren i fysik, Didier Queloz, berätta om teleskopet som han är vetenskaplig ledare för. Han hoppas hitta en jordliknande planet innan han dör. Foto: ESO

Nobelpristagaren: ”Hoppas hitta en jord-tvilling innan jag dör”

Nästa vecka skjuts rymdteleskopet Cheops upp från den europeiska rymdbasen Kourou i Sydamerika. Det ska undersöka främmande planetsystem mycket mer exakt än vad man förut har kunnat göra.

På tisdag tar Didier Queloz emot sin Nobelmedalj i Stockholm och några dagar senare reser han till Franska Guyana i Sydamerika för att titta på en raketuppskjutning.

– Allting händer samtidigt i mitt liv, den 10 december får jag Nobelpriset och veckan efter skickas rymdteleskopet Cheops upp, säger han.

Nobelpriset 2019

Han är vetenskaplig ledare för Cheops som ska undersöka planeter runt andra solar som redan är upptäckta.

Tusentals planeter

Sedan Didier Queloz tillsammans med Michel Mayor upptäckte den allra första 1995 så har mer än 4000 nya exoplaneter hittats.

– Första fasen var att hitta exoplaneter och visa att de finns, nu går vi in i nästa fas för att undersöka dem närmare, säger Carina Persson som är astrofysiker vid Chalmers i Göteborg och delaktig i Cheops.

Hitta månar

Det nya rymdteleskopet kommer att kunna mäta planeternas storlek mycket mer exakt än förut. Det kan också upptäcka månar och även fler planeter runt samma sol.  Astronomerna vill undersöka hur viktigt ett planetsystems uppbyggnad är för att jordliknande planeter ska kunna bli beboeliga.

– Vi vill även veta om vårt planetsystem är unikt eller inte. Inget planetsystem vi upptäckt hittills liknar vårt med små steniga planeter närmast solen och stora gasjättar längre ut. Exempelvis har vår Jupiter spelat en stor roll för att leda bort asteroider och kometer vilket har hindrat dem för att slå ner på jorden, säger Carina Person.

Plato och Ariel

Cheops är den första av tre rymdteleskop som Europeiska rymdstyrelsen (ESA) planerar att skjuta upp. 2026 är det dags för Plato som ska leta efter jordliknande planeter runt solliknande stjärnor och därefter kommer Ariel som ska studera atmosfären på exoplaneter.

Det långsiktiga målet är att hitta planeter som har lika stora förutsättningar för liv som vår egen jord har.

– Jag skulle vilja att vi upptäcker en jord-tvilling innan jag dör, men jag tror att det kommer att ta 60 till 100 år innan vi hittar liv på en annan planet, säger Didier Queloz.

Vill du veta mer om Nobelpriset i fysik? Se Vetenskapens värld måndag 9 december i SVT2, 20.00.  Programmet går också att redan nu se på  SVT Play.

Det här är Cheops

Cheops står för Characterising Exoplanets Satellite.

Syftet är att observera planeter utanför vårt solsystem, alltså exoplaneter, som redan är upptäckta.

Rymdteleskopet Cheops använder den så kallade passagemetoden. När en planet passerar framför en stjärna så tappar den lite i ljusstyrka för att sen när planeten passerat gå upp i full ljusstyrka.  Ljusskillnaden avslöjar att en liten himlakropp har passerat förbi.

Cheops har formen av en kub där varje sida är 1,5 meter. Det väger 290 kg.

Huvudorganisatör är ESA och Swiss Space Office.

Kostnad: 50 miljoner euro.

Planerad uppskjutning 17 december från Europas rymdbas Kourou i Franska Guyana, Sydamerika.

Källa: Rymdstyrelsen