I mitten av galaxen NGC 1277 ligger det största svarta hål man någonsin hittat. Den här bilden av galaxen är tagen med Hubbleteleskopet. Foto: NASA/ESA/Andrew C. Fabian

Största svarta hålet någonsin hittat

17 miljarder solar. Så mycket massa finns det i det svarta hål som forskare nu har upptäckt i mitten av en galax.

– Det här är en riktigt galen galax som vi har hittat. Den är nästan bara svart hål, säger Karl Gebhardt, en av forskarna som har studerat det svarta hålet.

Det är i en galax långt långt borta, NGC 1277, som forskarna har gjort den tunga upptäckten.

En vedertagen teori är att det ligger ett svart hål i mitten av de flesta galaxer, men vanligtvis utgörs dess massa bara runt en tusendel av hela galaxens massa, åtminstone i de observationer som har gjorts hittills. Men enligt forskarna har det svarta hålet i mitten av NGC 1277 en massa som motsvarar 17 miljarder gånger vår egen sols. Därmed utgör den en sjundedel av hela galaxens massa.

– Det är mycket större än vad vi hade väntat oss. Det får mig att tro att såna här jättestora och tunga galaxer och deras svarta hål bildas på ett helt annat sätt än i andra galaxer. Men hur universum har skapat en sån här best vet vi inte ännu, säger Karl Gebhardt.

Kan finnas flera

Han tror också att det kan finnas många fler likadana galaxer därute i universum.

– Det här kan vara det första exemplet i en helt ny klass av svarta hål-galaxer.

Men hur påverkas då själva galaxen av att ha ett så kraftfullt monster till hjärta? Faktiskt inte så mycket, jämfört med andra galaxer, tror Karl Gebhardt.

– Den största effekten blir att stjärnorna och rymdgasen runt om snurrar fortare än i andra galaxer. Då kan man ju i och för sig hoppas på spektakulära bilder om den här kraften får stjärnorna att krocka, säger han.

Fyndet är ett i mängden av svarta hål i en större studie som syftar till att förstå hur svarta hål och galaxer hör ihop och hur de formas tillsammans. Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Svarta hål

är objekt i rymden med väldigt mycket massa och enorm gravitationkraft. Gravitationen är så stor att inte ens ljuset slipper undan – och därifrån kommer också det mörka namnet.