HIV-läkemedlet håller fast CCR5-receptorn i en inaktiv form Foto: Wu lab, SIMM

Så tar sig HIV in i cellen

I dag publiceras bilder på en av platserna där HIV-viruset binder till immunförsvarets celler. Den nya kunskapen ger möjlighet att ta fram nya läkemedel.

Kinesiska och amerikanska forskare har bestämt strukturen för den så kallade CCR5-receptorn. Den är en av två viktiga receptorer som HIV-viruset binder till och därmed hittar vägen i in i immunförsvarets celler.

Med hjälp av bland annat ett HIV-läkemedel som fäster vid receptorn kunde de stabilisera den och ta reda på hur strukturen ser ut. Resultatet har jämförts med den redan identifierade strukturen hos den andra viktiga receptorn, CXCR4. Likheterna och skillnaderna som hittats kan användas för att ta reda på varför viruset väljer en receptor framför den andra.

Att strukturen nu är känd gör att forskarna har ny information om virusets väg in i cellen. Kunskapen ger hopp om att både förbättra befintliga HIV-läkemedel och ta fram nya.

– De flesta virus som förs över vid HIV-smitta använder CCR5 för att ta sig in i celler. Om man kan ta fram ytterligare mediciner som kan förhindra att de binder till receptorn har det stor effekt på överföring av HIV, säger Francesca Chiodi, professor vid Centrum för HIV-forskning vid Karolinska institutet.

Strukturen publiceras i dag av Science.