Det har tagit experterna över 14 år att identifiera och kategorisera alla insekter som samlades in. Foto: SVT/Per Hansson

Sveriges insekter har räknats

Nyligen avslutades den största insamlingen av svenska insekter som någonsin gjorts. Många nya arter hittades och fortfarande finns det mer att upptäcka.

Över 20 miljoner insekter har under fyra år samlats in på ett femtiotal platser runt om i Sverige. I över tio år har sedan experter från hela världen arbetat med att identifiera dem.

Bland de 28 000 arter som identifierades var flera nya för både Sverige och forskarvärlden. Genom matematiska beräkningar har forskare på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm kommit fram till att det fortfarande kan finnas så många som 5000 insektsarter i landet som ännu inte har upptäckts.

Speciella insektsfällor

För att fånga in alla insekter användes så kallade Malaisefällor. En slags tältkonstruktion där insekterna fastnar och slutligen hamnar i en burk med en alkoholhaltig lösning som byts en gång i veckan.

Under 2019 ställdes 200 nya fällor upp i landet, och förhoppningsvis finns resultaten från den insamlingen färdiga i slutet av året.

Kan ge svar om insektsdöden

Insekter har flera viktiga funktioner i naturen, bland annat för pollinering och nedbrytning. Runt om i världen är många insekter hotade och utrotas i snabb takt.

Genom att kartlägga vilka insekter som finns i Sverige hoppas forskarna kunna få en uppfattning om hur insektsfaunan i vårt land ser ut och mår.

Sveriges insekter i siffror