Med hjälp av mammografi går det att hitta tumörer i brösten. Men hur farliga är de? Foto: TT

Test hittar bröstcancer med låg dödsrisk

Ett molekylärt test kan hitta de bröstcancerpatienter som har en mycket låg risk att dö till följd av sin sjukdom, upp till 20 år efter diagnosen.

Med hjälp av mammografi upptäcks fler bröstcancertumörer i ett tidigare skede, men det är inte alltid lätt att veta vilka tumörer som kräver aggressiv behandling och vilka som inte alls är lika riskfyllda.

Forskare vid Karolinska institutet och University of California, San Francisco, (UCSF) i USA, har nu provat ett i USA redan befintligt gentest med syfte att hitta patienter som har en så kallad ultralåg risk att insjukna och dö 20 år efter diagnosen.

Det aktuella testet analyserar uttrycket av 70 gener och forskarna analyserade prover från Stockholm tamoxifen-studien där bröstcancerpatienter i från 1976 till 1990 ingick.

God prognos

Det visade sig att mellan 94 och 97 procent av de patienter som hade det speciella genuttrycket överlevde 20 år eller längre efter den ursprungliga diagnosen, beroende på om de – utöver operation – även hade behandlats med läkemedlet tamoxifen eller inte.

Långtidsprognosen var alltså god, oavsett om de fick tamoxifen eller inte.

LÄS MER: Bröstcancer kan behandlas innan den bryter ut

– Av de här patienterna var det en väldigt hög andel som levde lång tid efter diagnosen, säger Linda Lindström, forskare vid Karolinska institutet, till TT.

TT: Hur vanligt är just det här genuttrycket?

– Uppskattningsvis har mellan 10 och 15 procent av alla bröstcancerpatienter den här ultralåga risken.

Snar framtid

TT: När kan testet börja användas kliniskt?

– Det finns redan och är godkänt för ett annat uttryck i USA, som uppskattar femårsrisken, så det måste godkännas för den här ultralåga risken först. Det kan nog ske inom en snar framtid. Men det är ganska dyrt så i slutändan blir det upp till landstingen att avgöra om de vill använda testet eller inte, säger Linda Lindström.

LÄS MER: Hårfärg ökar risken för bröstcancer

Enligt forskarna är test som dessa ett viktigt steg i att individanpassa vården för kvinnor med bröstcancer.

Undersökningen publiceras i det kommande numret av tidskriften Jama Oncology.

Fakta: Bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor, och brukar kännas som en knöl i bröstet eller mot armhålan.

Att bröstvårtan eller huden på bröstet dras in kan även vara ett symtom.

Operation är den vanligaste behandlingen.

Behandlingen kompletteras ofta med strålning och cytostatika.

Om cancern upptäcks tidigt kan den oftast botas.

Källa: Vårdguiden 1177