Foto: Scanpix

Ställ dig upp, slipp diabetes

Uppdaterad
Publicerad

Svenska forskare har länge hävdat att det är stillasittande – inte brist på motion – som är farligast. Nu kommer en stor forskningsstudie som stärker deras tes.

Ställ dig upp. Ta en promenad runt kontoret om du är på jobbet, eller runt tv-soffan om du är hemma. Gör vad som helst bara du inte sitter still så mycket. Det är råden att ta med sig från den nya studie som brittiska forskare nu publicerar i den vetenskapliga tidskriften Diabetologia.

Elin Ekblom Bak är forskare på Idrottshögskolan i Stockholm och forskar på hur fysisk aktivitet påverkar vår hälsa. Hon tycker att den nya studien är av mycket hög kvalitet.

– De här resultaten stämmer mycket väl överens med forskarvärldens allmänna uppfattning om hur vi människor påverkas av att vi sitter mer och mer stilla.

För första gången har man nu med direkta mätmetoder mätt hur människors rörelser i vardagen påverkar deras hälsa.

Forskarna studerade närmare 900 personer i olika åldrar som alla låg i riskzonen för att utveckla diabetes typ 2. Forskarna satte olika typer av mätutrustning på försökspersonerna för att mäta hur mycket de motionerade, hur mycket de satt still och hur mycket de rörde sig överhuvudtaget.

Motion räcker inte

Resultaten visar att stillasittande har en direkt koppling till flera saker som innebär ökad risk för diabetes, till exempel höjt kolesterolvärde. Och även om man motionerar så kan stillasittandet ändå öka risken för diabetes.

– Det som vi kommer fram till i den här studien tyder på att det är väldigt viktigt att komma åt stillasittandet också, och inte bara att få folk att motionera, som det största fokuset ligger på idag, säger Joseph Henson, en av forskarna bakom studien.

Elin Ekblom Bak håller med.

– Motion är viktigt, men det räcker inte. Det är bara en av alla pusselbitar som krävs för att vi ska må bra, och att undvika stillasittande är en annan mycket viktig sådan.

Relativt nytt problem

Elin Ekblom Bak menar att problemen med att vi sitter mer och mer still är något som har kommit de senaste decennierna.

– Det har kommit smygande i och med att vår livsstil och våra rörelsemönster har förändrats. Nu sitter vi mer och mer; nio timmar på jobbet inklusive lunch, kanske en timme eller två till och från jobbet, och sen i soffan hemma. Det blir väldigt många timmar varje dag.

– Kan man då avbryta det här stillasittandet åtminstone var 30:e minut så är mycket vunnet. Och det gäller både diabetessjuka, de som ligger i riskzonen, och de som just nu är helt friska, säger Elin Ekblom Bak.

Rör på dig

Visa

Det pågår just nu väldigt mycket forskning på hur våra rörelsemönster livet påverkar vår hälsa, och vad vi kan göra åt problemen.

Kontroversiella forskningsresultat, som att det räcker med tre minuters träning i veckan för att få tillräckligt med motion, har rapporterats – medan annan forskning, som den här, visar på vilka effekter som mindre men regelbunden kroppslig aktivitet kan ge.

Utan tvekan står det i alla fall klart att vi måste röra på oss. För att helt enkelt må bättre.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer